امروزه اهمیت به زیبایی ظاهر که شامل لبخند و دندان هم می شود، به دلایلی مختلفی در افراد بیشتر دیده می شود. اما ممکن است این شاخصه زیبایی در بعضی افراد به هر دلیلی دچار مشکلاتی مانند نامرتبی دندان ها باشد که افراد در صدد رفع آن باشند. ارتودنسی یکی از روش های جدید دندانپزشکی است که توسط آن، مشکلات و ناهنجاری های فک و دندان ها درمان پیدا می ‌کند.

ارتودنسی دندان و تفاوت آن با لمینت و کامپوزیت

هنگامی که دندان ها به هر دلیلی دچار نامنظمی و بهم ریختگی باشند، از نامرتبی های جزئی گرفته تا شدید، با انواع روش های ارتودنسی و همچنین در مواردی با لمینت و کامپوزیت دندان قابل درمان و اصلاح هستند. اما بهتر است بدانید که برای درمان و اصلاح ناهنجاری های شدید دندانی نمی توان لمینت یا کامپوزیت دندان را به عنوان روش درمانی انتخاب کرد و تنها راه حل درمان در این شرایط ارتودنسی است.

لازم به ذکر است که کاربرد انواع ارتودنسی دندان شامل، ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و انواع ارتودنسی نامرئی فقط درمان بهم ریختگی دندان ها استفاده است، اما روش های دیگر مانند کامپوزیت و لمینت دندان روش هایی برای سفیدتر کردن دندان ها و اصلاح نامنظمی های جزئی دندانی نیز هستند. ارتودنسی یک روش درمانی زمان بر است و هزینه ارتودنسی نیز بسیار بیشتر از  قیمت لمینت دندان و کامپوزیت دندان است.

آیا ارتودنسی دندان عوارضی هم دارد؟

در پاسخ به این سوال صادقانه باید گفت که هر روش پزشکی و دندانپزشکی به هیچ عنوان بدون عوارض نیست. در حالت کلی این روش بسیار کم خطر بوده، اما تعدادی عوارض نادری هم وجود دارد که می تواند برای ما مشکل ساز باشد. این عوارض عبارت اند از:

·         پوسیدگی دندان یا بیماری لثه بر اثر عدم رعایت کامل بهداشت دهان و دندان

·         واکنش های آلرژیک به دستگاه ارتودنسی

·         آسیب های بافت نرم و زخم های شانکر

·         جذب ریشه

·         ایجاد حفره ‌ها در دهان

·         آنکیلوز

·         عود مجدد

روش های جلوگیری از نامنظمی دندان ها

نامنظمی و شلوغی دندان ها می تواند ناشی از عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی نا مناسب و وجود دندان اضافه باشد. اما برخی رفتارها و عادت های غلط هم در ایجاد این نامنظمی تاثیرگذار هستند. شما می توانید با چند راهکار ساده از بهم ریختگی دندان های خود جلوگیری کنید که این روش ها عبارتند از:

·         روی شکم خوابیدن را ترک کنید.

·         اگر کودک شما عادت به مکیدن انگشت شست دارد باید سعی کنید این عادت را کنار بگذارد.

·         سالانه حداقل یکبار برای پیشگیری از نامرتبی دندان ها و پوسیدگی دندان ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

جمع بندی:

در واقع بهترین روش اصلاح نامرتبی دندان ها ارتودنسی دندان است که همانطور که گفته شد هزینه ارتودنسی به نسبت دو روش گفته شده بیشتر است. در بین روش ها ی مختلف ارتودنسی نیز، ارتودنسی نامرئی جدید ترین و پرطرفدار ترین روش است که البته هزینه بیشتری نیز به نسبت روش های قدیمی تر دارد.