با به وجود آمدن ارتودنسی زودبازده، عده ای تصور می کنند که این ارتودنسی می تواند جایگزین ارتودنسی های سنتی دیگر شود و به جای تحمل کردن براکت هh برای چندین ماه یا سال، می توانند به کمک ارتودنسی سریع در مدت کوتاهی به نتیجه مورد نظر خود برسند. در ارتودنسی زودبازده از کامپوزیت دندان، روکش دندان، لمینت دندان برای برداشتن فاصله بین دندان ها، اصلاح دندان ها، همپوشانی دندان ها و نظم دهی به دندان ها استفاده می شود.

متقاضیان ایده‌آل ارتودنسی زودبازه

اگر بخواهیم ارتودنسی زودبازده ما به سرعت به نتیجه برسد، نباید دچار هرگونه اختلالات فکی باشیم و در واقع باید از سلامت کامل بایت برخوردار بود. متخصص ارتودنسی در جلسه اول دندان بیمار را بررسی می کند و در صورت داشتن مشکل فک، متخصص راه های دیگری را به شما معرفی می کند. همچنین در صورت سالم بودن بایت و داشتن شرایط زیر، فرد متقاضی مناسبی برای ارتودنسی زودبازده خواهد بود:

·         کج بودن دندان‌ها

·         وجود فاصله بین دندان ها

·         نامرتب بودن دندان ها

·         شلوغی و به هم فشرده بودن دندان ها

چگونگی انجام ارتودنسی زودبازه

ارتودنسی زودبازه جایگزین بدون درد روش های قدیمی ارتودنسی است که دندان هایی زیبا، صاف و مرتب را تنها پس از چند جلسه به شما تحویل می دهد. چند درمان ارتودنسی وجود دارد که به عنوان ارتودنسی زودبازه شناخته می شوند. این روش ها عبارتند از: لمینت دندان، روکش دندان و کامپوزیت دندان.

ونیر کامپوزیت و لمینت دندان لایه های شیشه ای نازکی هستند که به صورت اختصاصی برای فرد ساخته شده و روی دندان فرد چسبانده می شوند. این روکش ها بسیار شبیه به دندان طبیعی بوده به همین دلیل زیبایی فوق العاده ای را برای شما به ارمغان می آورند. این ونیرها مشکلات جزئی مانند نمونه های زیر را درمان می کنند:

·         ترک خوردگی

·         پریدگی دندان

·         کج بودن دندان

·         تغییر رنگ دندان

·         نامرتب بودن دندان

مزایای ارتودنسی زودبازه

نسبت به سایر مدل های ارتودنسی، پروسه دوره درمانی آن ها کوتاه‌ تر است.

این سریع بودن در درمان دندان ها باعث افزایش سرعت حرکت دندان‌ ها می‌شود.

معایب ارتودنسی زودبازه

به دلیل حرکت سریع دندان ها بیمار احساس خارش در لثه دارد.

در ارتودنسی زودبازه بیمار با فاصله کمتری باید جهت تنظیم براکت ها به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

هزینه ارتودنسی زودبازه از سایر روش های ارتودنسی بیشتر است و باتوجه به تعداد ونیرها و ونیرهای مورد استفاده متغیر خواهد بود.

این ارتودنسی عموما تحت پوشش بیمه نیست. 

منبع: https://www.orthodr.ir/