موتور ماشین های درون سوز که عمدتا از بنزین برای روشن شدن خود کمک می گیرند بدون الکتریسیته کار نمی کند. نه تنها سیستم سوخت رسانی بلکه اغلب بخش های ماشین نیز با برق و الکتریسیته ناشی از روشن شدن موتور کار می کنند. یکی از قسمت های مهم که در روشن شدن خودرو تاثیر می گذارد، شمع خودرو است که جریان الکتریکی را از سیستم احتراق به محفظه احتراق ماشین متصل می کند. شمع ها با جرقه زدن و احتراق باعث حرکت پیستون ها در سیلندر و در نتیجه حرکت موتور خودرو می شوند.

چرا شمع نیاز به تعویض دارد؟

تقریبا تمامی قطعات هیوندای، کیا و سایر خودروها بعد از مدتی کار کردن و به دلیل فرسودگی یا خرابی ایجاد شده باید تعویض شوند. از آنجایی که ماشین بدون جرقه حاصل از شمع خودرو روشن نمی شود، شمع ‌های ضعیف یا مشکل ‌دار هم در هنگام استارت‌ زدن و همینطور شتاب ‌گرفتن، باعث احتراق ناقص می شوند که در این حالت ماشین نمی تواند قدرت کامل خود را حفظ کرده و در نتیجه سوخت زیادی هدر می رود.

تعویض شمع خودرو فقط زمانی اتفاق نمیفتد که شمع خراب شده باشد، بلکه شمع هایی که عمر زیادی کرده اند هم لازم است تا تعویض شوند. بر روی شمع های قدیمی به دلیل ارتباط و تماس مستقیم با مخلوط سوخت و هوا رسوبات جمع می شود که می تواند باعث احتراق زودهنگام شود که باعث درست کار نکردن موتور خودرو می شود.

شمع هیوندای را هر چند وقت یکبار باید تعویض کنیم؟

شمع ماشین های هیوندای و کیا را معمولا بعد از مسافت های مشخص شده دکه در دفترچه راهنمای خودرو نوشته می شود باید تعویض کرد:

·         شمع مسی: 30 کیلومتر

·         پلاتینی: 100 کیلومتر

·         بقیه شمع ها: 150 هزار کیلومتر

بیشتر بخوانید: خرید لوازم یدکی هیوندای

دلایل خرابی شمع خودرو

افزایش دما: طول عمر شمع اگر که بیش از اندازه داغ شود، کاهش پیدا می کند.

آلوده شدن شمع با روغن: زمانی که به هر دلیلی روغن خودرو به شمع نفوذ کند، باعث خراب شدن سر شمع می شود و عملکرد درست آن را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور باعث خرابی و از کار افتادن آن می شود.

تجمع کربن: تجمع کربن بر روی شمع خودرو می تواند باعث خرابی زودتر از موعد شمع شود که می تواند ناشی از تزریق سوخت آلوده توسط انژکتورها، فیلتر هوای فرسوده و بسیاری از دلایل دیگر باشد.

علائم نشان دهنده زمان درست تعویض شمع خودرو

·         ​دشوار شدن کار موتور در حالت درجا و ثابت

·         افزایش بی دلیل مصرف سوخت

·         قدرت نداشتن در هنگام شتاب‌ گیری ​

·         پس زدن موتور

·         خام سوزی