می دانیم که هدف ارتودنسی دندان، برطرف کردن ناهنجاری های مربوط به فک و دهان، صاف و مرتب کردن دندان ها است. ارتودنسی دندان به دو دسته اصلی ارتودنسی ثابت و متحرک تقسیم بندی می شود که هر کدام انواع خاص خود را دارد. اما چیزی که مشترک است این است که در ارتودنسی ثابت، اصلاح دندان ها توسط براکت ها و سیم های ارتودنسی انجام می شود که به دندان های فرد چسبانده می شود.

ارتودنسی زبانی یا پشت دندانی

در روش های معمولی ارتودنسی دندان، براکت ها و سیم ها در سطح بیرونی دندان ها قرار می گیرند؛ به طوری که کاملا قابل مشاهده هستند. برای افرادی که تمایلی به دیده شدن دستگاه ارتودنسی در دهان خود ندارند، ارتودنسی زبانی یا از پشت دندان یکی از پیشنهادات متخصصان ارتودنسی است.

بریس ها در ارتودنسی زبانی مشابه بریس های فلزی رایج شامل براکت و سیم هستند، با این تفاوت که در بریس زبانی، براکت ها روی سطح داخلی دندان ها قرار می گیرند و دیگر قابل مشاهده نیستند. در این ارتودنسی بریس ها باید با توجه به شرایط دهان و دندان بیمار و به صورت سفارشی ساخته شوند.

مراقبت های دندانی در ارتودنسی زبانی

در این ارتودنسی دندان به دلیل قرارگیری براکت های ارتودنسی در سطح داخلی دندان ها، رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن مشکل است. در صورتی که از ارتودنسی زبانی استفاده می کنید، همانند قبل بایستی پس از صرف هر وعده غذایی دندان های خود را با دقت و به آرامی مسواک بزنید و همچنین نخ دندان بکشید.

نخ دندان کشیدن با وجود براکت ارتودنسی روی دندان ها کمی دشوار است. به همین دلیل برخی از افراد برای انجام این کار از وسیله ای به نام واتر پیک استفاده می کنند که تمیز کردن اطراف براکت را نسبت به نخ دندان معمولی ساده تر می کند.

مزایای ارتودنسی زبانی یا لینگوال

·         این ارتودنسی به دلیل محل قرارگیری اش، جزو انواع ارتودنسی نامرئی به حساب می آید و قابل مشاهده نیست.

·         با به کارگیری ارتودنسی زبانی می توان بسیاری از مشکلات پیچیده دندانی را نیز اصلاح کرد.

·         در این درمان ارتودنسی به دلیل این که این لکه ها و تغییر رنگ در پشت دندان ایجاد می شود، قابل روئت نخواهند بود.

معایب ارتودنسی زبانی یا لینگوال

·         یکی از اصلی ترین معایب استفاده از ارتودنسی زبانی این است که جای گذاری دستگاه ارتودنسی در این روش دشوار است و در واقع سخت ترین درمان ارتودنسی محسوب می شود.

·         در ارتودنسی زبانی رعایت بهداشت دندان ها و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نسبت به سایر درمان ها دشوارتر است.

·         در روز های اول پس از انجام ارتودنسی زبانی معمولا صحبت کردن با کمی مشکل همراه خواهد بود.

·         در ارتودنسی زبانی به دلیل برخورد زبان با براکت ها ممکن است زبان خراشیده شود.

منبع: https://www.bestdentists.ir/