از عوارض و مشکلاتی که ممکن است کلیه دچار آن شود، سنگ کلیه است. در صورتی که آب های سنگین بیاشامید، ممکن است دچار این مشکل شوید. آب های سنگین به معنای املاح فراوان در آن است که می توانند سبب ایجاد سنگ کلیه شوند. از علائمی که سنگ کلیه ایجاد می کند می توان به سوزش در ادرار، درد و … اشاره کرد. برای جلوگیری از پیشرفت و درد این مشکل بهتر است تا آزمایشات زودتر انجام بگیرد تا در هنگام کوچک بودن بتوان آن را برطرف کرد و از بین برد.

در این مقاله سعی شده است که توضیحات جامع و اساسی پیرامون تشخیص سنگ کلیه گردآوری شود؛ جهت کسب اطلاعات لازم بهتر است که این متن را تا انتها مطالعه نمایید.

سنگ کلیه چیست؟

سنگ‌های کلیه رسوبات سختی هستند که اغلب به علت بالا رفتن غلظت املاح و نمک در ادرار به وجود می‌آیند. ایجاد این سنگ‌ها علل متنوعی دارد و ممکن است در هر جای دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه دیده شوند. اگرچه حرکت سنگ‌های کلیوی دردناک است، اما در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود. اگر کسی در معرض خطر تولید سنگ‌های کلیوی باشد، پزشک متخصص اورولوژی می‌تواند راه‌هایی را جهت درمان سنگ کلیه به او توصیه کند.

بیش تر بخوانید: بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو

علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه اخیرا در کشورهای صنعتی و قشر مرفه شایع تر رخ می دهد. استفاده از آب سبک، بروز سنگ های ادراری را کاهش نمی دهد.

افرادی که به سنگ کلیه دچار می شوند، درد را در سیستم جمع کننده یا حالب بیشتر احساس می کنند و ناگهان دردی بیمار را فرا می گیرد که  حتی خواب را برای بیمار سخت می نماید. باید بگوییم که اگر سنگ در کالیس باشد، درد به صورت پریودیک به دنبال انسداد متناوب اتفاق خواهد افتاد. سنگ کلیه در مردان بیشتر از زنان رخ می دهد و علل آن از فردی به دیگر متفاوت است.

بیش تر بخوانید: سریع ترین راه لاغری شکم و پهلو

علل سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولا یک علت واحد و مشخص ندارد. اما عواملی وجود دارند که احتمال بروز سنگ کلیه را بیشتر می‌کنند. به طور کلی، وقتی غلظت برخی مواد که می‌توانند بلور تشکیل دهند (مانند کلسیم، اسید اوریک و اُگزالات) در ادرار افزایش می‌یابد، سنگ کلیه تشکیل می‌شود. در حالت عادی، موادی در ادرار وجود دارند که از چسبیدن مولکول‌ها به هم و تشکیل بلور جلوگیری می‌کنند. اگر این مواد در ادرار کم باشند روند تولید سنگ را تسریع می‌نمایند.

بیش تر بخوانید: سنگ شکن کلیه

درمان سنگ کلیه با رژیم غذایی مناسب

اگر رژیم غذایی نامناسبی دارید که در آن مقدار مواد مغذی، الکترولیت‌ها، آنتی‌اکسیدان‌‌ها، کربوهیدرات‌‌های متنوع، چربی‌های سالم و پروتئین کم است،‌ خطر تشکیل سنگ کلیه شما را تهدید می‌کند. در چنین حالتی باید بگوییم که درمان سنگ کلیه شما هیچ‌گاه اثربخش نخواهد بود. مصرف زیاد نمک و پروتئین (پروتئین باید ۳۰٪ کالری روزانه‌ را تشکیل بدهد) می‌تواند منجر به افزایش آمونیاک در ادرار شود.

بیش تر بخوانید: عمل TUL سنگ کلیه

برای تنظیم pH بدن و پیشگیری از اسیدیته‌ی بالا، مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه توصیه می‌شود. در ادامه به غذاهایی اشاره می‌کنیم که برای پیشگیری و درمان تشکیل سنگ کلیه بسیار مناسب‌اند.

میوه‌ها و سبزیجات تازه

براساس تحقیقات، کسانی که در رژیم غذایی‌شان بیشتر از مواد گیاهی استفاده می‌کنند، کمتر به سنگ کلیه مبتلا می‌شوند. غذاهای تازه‌ای که به درمان سنگ کلیه کمک می‌کنند عبارتند از موز، سبزیجات سبزبرگ‌، حبوبات و غلات جوانه‌زده، ماهی و طیوری که به‌طور طبیعی پرورش یافته‌اند.

تشخیص سنگ کلیه چگونه صورت می گیرد؟

 بیمار با مراجعه به یک آزمایشگاه مجهز باید اقدام به انجام برخی از تست ها و معاینات را انجام می دهد که در ابتدا ازفرد معاینه فیزیکی و بالینی را بر روی او انجام می دهند و سپس وضعیت عمومی و علائم حیاتی بیمار را مورد ارزیابی قرار می دهند در صورت داشتن تهوع، استفراغ، تاکی کاردی و تندرنس باید فورا اقدامات درمانی را آغاز شود.

۸۰ تا ۸۵ درصد از سنگ های ادراری را انواع کلسیمی تشکیل می دهند که اغلب به دنبال افزایش کلسیم ادرار، افزایش اگزالات ادرار، افزایش اسید اوریک ادرار و یا کاهش سیترات ادرار ایجاد می شوند.

سنگ کلیه اغلب در کالیس فوقانی و میانی به خوبی به ESWL  پاسخ می دهند، در حالی که در مورد سنگ کالیس تحتانی این مساله خیلی صادق نیست.

برخی از تست ها برای شناسایی سنگ کلیه عبارتند از:

آزمایش کشت ادرار

آزمایش کشت ادرار برای بررسی مقادیر املاح در سنگ دفع شده است، این آزمایش ۲۴ ساعته نشانگر این عارضه خواهد بود.

آزمایش خون

انجام تست یا آزمایش خون برای بالا بردن کلسیم یا اسید اوریک می باشد، با انجام این آزمایش پزشک می تواند از سلامت کلیه نیز مطلع شود.

آنالیز کردن سنگ های دفع شده که با این وسیله ادرار از یک صافی رد می شود تا هرگونه سنگی را جمع آوری نمایند. این روش بسیار مناسب افرادی است که علت ایجاد این عارضه را نمی دانند و خواهان دانستن آن هستند.

انجام برخی از آزمایشات تصویری که شامل سی تی اسکن و اشعهاست که هرنوع عارضه و یا سنگی را در دستگاه ادراری نشان می دهد.

منبع: https://www.dr-abdo.ir/