ریزش مو، یا در اصطلاح پزشکی به نام آلوپسی شناخته می‌شود، یک مشکل رایج در مردان و زنان است. این‌یک آسیب التهابی برگشت‌ناپذیر فولیکولی است که با اسکار و ریزش مو همراه است. درمان‌های سنتی آلوپسی اسکار مانند استروئیدهای داخل ضایعه و موضعی و ماینوکسیدیل موضعی موفقیت محدودی دارند. در موارد پیشرفته آلوپسی اسکار اولیه، کاشت مو یک گزینه درمانی موردبحث است.

دلایل مهم ریزش موی زنان

عوامل ارثی و ژنتیک

مهم ترین علت ریزش مو زنان در جهان ریزش مو و بیماری های ارثی است که روی مردان و زنان به یک نسبت تاثیر می گذارد. به این وضعیت آلوپسی آندروژنیک می گویند. الگوی آلوپسی آندروژنیک در مردان و زنان متفاوت است. الگوی ریزش موی مردان معمولا در خط جلویی پوست است که به تدریج به عقب میروند اما الگوی ریزش مو زنان با نازک شدن موها مشخص می شود.

بیش تر بخوانید: طرز شستشوی کلاه گیس

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان می باشد. پزشکان پوست معتقدند که هورمون ها نقش مهمی در چرخه رشد مو دارند. استروژن ها (هورمون های زنانه) به خانم ها کمک میکنند تا موهایشان در فاز رشد قرار بگیرد. زمانی که اختلالی در غدد درون ریز بدن اتفاق بیفتد، می تواند منجر به ریزش مو شود، مانند سندروم تخمدان. البته این مسئله تا حد زیادی به ژنتیک نیز بستگی دارد. اگر شما به صورت ارثی ریشه های مو حساسی دارید، ممکن است اختلالات هورمونی بیش از حد روی رشد مو تاثیر منفی بگذارد.

بیش تر بخوانید: خرید کلاه گیس

اضطراب

بعضی از افراد از ما میپرسند که چطور یک عامل روحی و خارجی می تواند باعث ریزش مو شود؟ استرس باعث افزایش سطح آندروژن می شود که این خود به ریزش مو دامن میزند. اضطراب همچنین مشکلاتی مانند شوره سر، اختلال در عادات غذایی و سیستم گوارش میشود که تمام این مشکلات در نهایت منجر به ریزش مو در زنان خواهد شد.

زایمان

خانم های زیادی پس از زایمان با ریزش مو رو به رو می شوند. یکی دیگر از دلایل ریزش مو می تواند یک بحران روحی و پر استرس مانند طلاق یا مرگ یکی از عزیزان شما باشد.

بیش تر بخوانید: کلاه گیس شیمی درمانی

کمبود آهن و کم خونی

یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان کمبود آهن است. آهن نقش مهمی در رشد مو دارد زیرا پروتئین های مو را تولید می کند. برای تشخیص اینکه شما کمبود آهن دارید یا نه باید آزمایش خون بدهید و نتیجه را به پزشک متخصص بسپارید.

کم کاری و پرکاری غده تیروئید

اکثر خانم هایی که ریزش مو دارند، با مشکل عدم تعادل غده تیروئید نیز دست و پنجه نرم میکنند. غده تیروئید تولید پروتئین و اکسیژن داخل بافت ها را کنترل و از این راه متابولیسم بدن را تنظیم میکند. کم کاری یا پرکاری تیروئید روی ریشه های مو تاثیر گذاشته و حتی ممکن است منجر به کم خونی شود و همان طور که پیشتر گفتیم کم خونی نیز یکی از دلایل مهم ریزش مو زنان می باشد. مطالعه مقاله ریزش موی ناشی از تیروئید مجله مهتاطب، خالی از لطف نیست.

کاهش وزن شدید

وقتی شدیدا وزن کم می کنید، پس از چند هفته با ریزش مو شدید نیز رو به رو خواهید شد. اگر خیلی ساده بخواهیم بگوییم، بدن به حرف ما گوش نمیدهد، یعنی بدن وقتی مواد مغذی و مورد نیاز خود را نتواند از تغذیه به دست بیاورد، به ریشه های مو حمله می کند.

افزایش سن

سن فقط یک عدد نیست! با افزایش سن، بدن خانم ها دچار تغییرات زیادی از جمله یائسگی می شود. یائسگی یکی از مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان می باشد. خانم های عزیز باید درک کنند که هر چقدر سن آنها افزایش میابد، موها نیز پیرتر و نازک تر می شوند و این کاملا طبیعی است.

مراقبت از مو

اقدامات آرایشی و زیبایی که بر روی موها انجام میدهند مانند رنگ مو، اکستنشن مو، اتوی مو و غیره با گذشت زمان می تواند منجر به ریزش مو ختم شود. وقتی یکی از فولیکول های مو آسیب ببینید دیگر از آن هیچ مویی رشد نمی کند. وجود تعداد زیادی از فولیکول های آسیب دیده می تواند باعث کچلی دائمی شود. با ایجاد تغییراتی در سبک مراقبت از موی فر خود می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

درمان سرطان

چند هفته پس از شیمی درمانی یا برخورد اشعات به سر و گردن، ممکن است همه یا بیشتر موها از بین برود اما جای نگرانی نیست، زیرا معمولا چند ماه پس از اتمام شیمی درمانی یا پرتو درمانی، موهای سر دوباره رشد می کنند. همچنین پزشکان نیز به کسانی که سرطان خود را درمان کرده اند داروهایی برای رشد مجدد مو پیشنهاد میدهند.

منبع: کلاه گیس