رژيم شوک، رژيمي است که با گرفتن آن روزانه هزار کالري به بدن تان مي رسد. اين رژيم فقط مخصوص هفت تا ده روز است و همراه کردن آن با ورزش الزامي است. اگر حس پياده روي روزانه نداريد، دنبال نتيجه ي درست نباشيد. در اين رژيم فقط نوع غذاهايي که بايد بخوريد مشخص شده و ميزانش دست خودتان است. فقط يادتان باشد قرار است لاغر شويد. پس فقط به اندازه يي بخوريد که سير شويد نه بيشتر. يادتان باشد که مواد غذايي اين رژيم را بايد بدون نان بخوريد!

دلایل اصلی نگرانی درباره رژیم شوک چیست؟

دو دلیل اصلی برای نگرانی درباره رژیم شوک وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره شده است. 1- این رژیم غذایی از نظر مواد مغذی سالم نیست و بسیاری از غذاهای مهم را ندارد. 2- ثبات ندارد و حتی اگر در ابتدا وزن کم کنید، ادامه دادن و تعهد به این رژیم بسیار دشوار است. در این نوع رژیم وزن پایین رفته سریعا به حالت اولیه و حتی بیشتر باز می گردد و همان حالت رژیم یویو ( پایین آمدن و افزایش ناگهانی وزن ) برایتان پیش می آید.

خارج شدن از استپ وزنی با رژیم شوک

با این رژیم اگه مدتها هست وزنت ثابته از این چرخه خارج میشی و وزن کم میکنی. اگه برنامه‌ غذایی خودت رو به صورت دقیق اجرا کردی و ریزه خواری نداشتی وزنت کم نشده و سایزت هیچ تغییر نکرده، زمان زیادی که عدد وزن و سایزت تغییر نکرده، رژیم میگیری و ورزش میکنی اما لاغر نمیشی یا خیلی کم وزن کم میکنی، دچار استپ وزنی هستی.

هدف اصلی این رژیم رد شدن از دوره استپ وزنی است. دوره استپ وزنی هنگامی پیش می ‌آید که شما مدتی است که با استفاده از رژیم غذایی مناسب کاهش وزن و ورزش سعی دارید وزن خود را کاهش دهید، اما از یک نقطه به بعد، در وزن شما هیج تغییری ایجاد نمی‌شود و به ‌اصطلاح به نقطه استپ وزنی و مقاومت بدن می‌رسید. رژیم شوک به شما کمک می کند که از این استپ وزنی خارج بشید و بعد از مدت کوتاهی وزن کم کنید. البته در ابتدا باید دلایل استپ وزنی را بیابید.

محاسبه BMI

در علم تغذیه مفهومی وجود دارد که با نام شاخص توده بدنی یا BMI شناخته شده است و برای سنجش قد و وزن افراد به کار می رود. در واقع با محاسبه BMI می توان سلامت وزن فرد را با توجه به قدش تخمین زد.

قوانین رژیم شوک

این رژیم غذایی دارای یک سری قوانینی است ک باید رعایت شود.

         نوشیدن آب فراوان

         پرهیز از مصرف الکل در طول دوره

         داشتن برنامه زمانی مشخص برای وعده های غذایی

·         پرهیز از پرخوری در دو روز مجاز

         عدم تغییر منوی غذای ثابت در این برنامه

قبل از شروع باید از سلامت جسمانی خود مطمئن شوید و در صورت داشتن بیماری با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر چه با رعایت این برنامه می توانید وزن کم کنید اما فراموش نشود که در کنار آن، فعالیت های ورزشی نیز  داشته باشید.

بیش تر بخوانید: بهترین روش لاغری

دلایل اهمیت رژیم شوک چیست؟

رژیم‌ های شوک گرچه به طور کلی توصیه نمی‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را در برخی موارد استفاده کرد و حتی بدون آسیب رساندن به بدن دنبال کرد. به طور مثال برای افراد چاق که به طور جدی تحت معرض بیماری‌های مختلف مثل اضافه وزن، بیماری قلبی یا دیابت هستند یا افرادی که تا وزن خود را کم نکنند نمی‌توانند تحت عمل جراحی ایمن قرار گیرند، پزشکان ممکن است رژیم غذایی بسیار کم کالری را به جای شوک تجویز کنند.

ابتدا بدانید که کالری چیست؟ میزان کالری این رژیم غذایی به دقت محاسبه می‌شود تا از مقدار کافی تغذیه اطمینان حاصل کنید و اگر بیمار عوارض خطرناکی از خود نشان دهد، طی درمان زیر نظر متخصص بر او نظارت می‌شود.

رژیم‌های بسیار کم کالری با استفاده از یک برنامه غذایی متعادل با مواد مغذی می‌توانند راهی مطمئن جهت کاهش وزن و ایجاد فوایدی بسیار زیاد برای افراد دارای اضافه وزن باشند، اما فقط باید تحت نظر یا مشورت با یک متخصص تغذیه صورت بپذیرد تا از مهارت‌شان اطمینان حاصل کنید.

بیش تر بخوانید: بهترین کلینیک لاغری در تهران

اگرچه می‌توان سه سایز یا کمی بیشتر در هفته از طریق رژیم غذایی و ورزش وزن از دست داد، اما پیروی از برنامه‌ریزی رژیم غذایی برای اطمینان از اینکه مواد مغذی ضروری نیاز روزانه را برآورده کند، مهم است. همانطور که تا به این جا می‌توان فهمید، رژیم‌های شوک، استراتژی‌های تغذیه‌ای را تشکیل می‌دهند که اجرای آن دشوار و از نظر سلامتی خطرناک است.

با این حال، در برخی موارد اجباری، ممکن است نیاز باشد که تحت نظر پزشک انجام شود. چه رژیم‌های سم‌زدایی مانند لیمو یا آناناس، یا رژیمی که می‌گوید در مدت کوتاهی وزن زیادی از دست می‌دهید، مانند رژیم سوپ کلم، رژیم‌ های شوک‌آور، نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی حفظ کرد، و حقیقت این است که نمی‌توانید به دستیابی دائمی برای کاهش وزن برسید.

منبع: https://www.fitbodyclinic.ir/