بی اختیاری ادرار در واقع اختلالی است که در آن به صورت ناخواسته ادرار فرد به بیرون نشت می کند. این عارضه یک موضوع بسیار رایج است که افراد بسیاری در دنیا با آن درگیر می باشند. این بیماری با آنکه در بدترین شرایط نیز پیامدهای خطرناکی ندارد ولی بر کیفیت زندگی ، طیف بزرگی از افراد اثرات منفی و زیان باری خواهد داشت به طوری که ممکن است افراد را در زندگی شخصی دچار مشکلات عدیده و در اجتماع دچار افسردگی ، سرخوردگی ، کاهش اعتماد به نفس و اختلالات روحی نماید. بسیاری از افرادی که به ما مراجعه می کنند عنوان می کنند که ما چندین سال است که از ترس نشت ادرار و عدم وجود امکانات در مسیرها ، به مسافرت های برون شهری نرفته ایم.

بیش تر بخوانید: عمل PCNL کلیه چیست؟

علت بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار گاها مشکلی موقتی است که به دلیل عفونت واژن، مصرف برخی داروها و یبوست اتفاق می افتد. از شایع ترین دلایل بی اختیاری ادرار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         ضعیف شدن عضلات کف لگن

·         آسیب دیدگی عصبی مثانه که باعث عدم کنترل ادرار می شود.

·         فعالیت بیش از حد عضلات مثانه

·         عوارض جانبی جراحی های گذشته

بی اختیاری ادرار در بارداری

تکرر و بی اختیاری ادرار در بارداری، اگر ناشی از رشد جنین و فشار رحم بر مثانه باشد، طبیعی و موقتی است. این وضعیت، نه تنها برای مادر باردار، خطری به همراه ندارد، بلکه برای سلامت جنین نیز بی‌خطر است.

پیشنهاد می‌کنیم که همیشه مراقب هر گونه نشت مایع از دستگاه ادراری و تناسلی خود باشید. این مایع می‌تواند ادرار باشد. در برخی موارد، خروج مایع، بدلیل پارگی کیسه آب و یا ابتلا به عفونت‌های واژینال است.

بنابراین، لازم است تا در صورت مشاهده هر گونه مایع غیر طبیعی (و یا ادراری که با بو و رنگ غیر طبیعی همراه باشد)، با پزشک خود مشورت کنید.

بیش تر بخوانید: آزمایش های قبل از عمل لاغری

انواع تکرر و بی اختیاری ادرار در بارداری

تکرر و بی اختیاری ادرار در دوران بارداری، به دو دسته کلی تقسیم می شود:

بی اختیاری استرسی

بی‌اختیاری استرسی شایع‌ترین مشکلی است که زنان را در دوران بارداری و بعد از آن تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این حالت، مادر هنگام خنده، عطسه، سرفه، دویدن، پریدن یا حتی بلند کردن اجسام سنگین، دچار نشت ادرار و خیس شدن لباس زیر خود می‌شود.

بی اختیاری اضطراری

حدود دو سوم مادران مبتلا به بی‌اختیاری ادرار نیز بی‌اختیاری اضطراری را تجربه می‌کنند. این وضعیت ناشی از فعالیت بیش از حد مثانه است. در این شرایط، حتی اگر مثانه تقریباً خالی باشد، نیاز فوری به دفع ادرار خواهید داشت. بتدریج تکرر ادرار به حدی می‌رسد که باعث نشت ادرار قبل از رسیدن به توالت می‌شود.

منبع: https://www.jarahilaqari.ir/