در صورتیکه فرد یکی از دندان هایش را به دلایلی از دست داده باشد و جای خالی آن در دهان خودنمایی کند، می توان به کمک بریج این جای خالی را بست یا پر کرد. در واقع بریج دندان یک دندان جعلی و مصنوعی است که توسط دندان های طرفین در جای خود نگه داشته می شود و به آن پونتیک می گویند. با اینکه بریج ها می توانند مانند پرکردگی ها ها از مواد مختلفی مانند طلا تهیه شوند، اما معمولا آنها را از پرسلین می سازند تا به رنگ دندان های طبیعی باشد.

چه کسانی کاندید خوبی برای بریج دندان هستند؟

بریج ها می توانند تا زمانی که دندان های اطراف قدرت نگه داشتن آنها را داشته باشند، در دهان بمانند. در صورتی که دندان های اطراف این جای خالی، ضعیف، شکسته و یا به هر طریقی قادر به نگه داشتن بریج نباشند، می توان از گزینه های دیگری نظیر ایمپلنت برای پرکردن جای خالی استفاده کرد.

روند بریج کردن دندان

طی جلسه اول، دندان های طرفین آماده می شوند. مرحله آماده کردن این دندان ها شامل تراش دادن جزئی برای ایجاد فضای لازم جهت سوار شدن روکش دندان روی آنها می باشد. سپس مدلی از دندان گرفته می شود که بر اساس آن، آزمایشگاه روکش ها، پونتیک و بریج را می سازد. متخصص ترمیم و زیبایی دندان نوعی بریج موقت می سازد تا بیمار بتواند طی مدت ساخته شدن بریج اصلی برای محافظت از دندان های اطراف و بافت های لثه از آن استفاده کند.

طی جلسه دوم، بریج موقت برداشته می شود و بریج پرسلینی یا فلزی جدید، روی دندان تنظیم می شود و در صورت بزرگ یا کوچک بودن اصلاح می شود. برای اطمینان از فیکس بودن چهارچوب آن و بایت باید چندین بار دیگر به دندانپزشک خود مراجعه کنید. البته این موضوع در هر فرد متفاوت است. در صورتی که بریج استفاده شده از نوع ثابت باشد، دندانپزشک ممکن است به صورت موقت آن را در جایش چسب بزند تا از چفت شدن آن اطمینان حاصل کند.

انواع بریج

 

  • سنتی
  • کانتی لور
  • مریلند