در حالی که امروزه افراد بسیاری به چاقی و اضافه وزن مبتلا هستند، تعداد افرادی که دچار کمبود وزن هستند نیز چندان کم نیست. این فقط اضافه وزن نیست که می تواند مشکلاتی برای سلامتی بدن به وجود بیاورد؛ بلکه افراد لاغر هم در معرض مشکلات سلامتی خاص خود قرار دارند. به همین دلیل افراد لاغر هم به دنبال روش هایی برای چاق شدن و وزن گیری هستند. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

کمبود وزن چیست؟

اگر شاخص توده بدنی فردی از عدد 18.5 کمتر باشد، یعنی او دچار کمبود وزن است و باید برای رسیدن به محدوده وزنی سالم اقدام کند. چرا که کمبود وزن برای سلامتی بسیار خطرناک است و می تواند موجب بروز مرگ زودرس شود. همچنین این مشکل می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کرده، خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد و موجب پوکی استخوان و شکستگی استخوان ها شود.

راه های چاق شدن افراد لاغر

روش های بسیاری برای افزایش وزن وجود دارند، اما سالم نیستند. برای مثال نوشابه شامل مقدار زیادی قند و مواد دیگر است که موجب اضافه شدن وزن می شوند. اما نوشیدن آن برای وزن گیری اصلاً توصیه نمی شود، زیرا در طولانی مدت برای سلامتی آسیب زاست. از بهترین راه های چاق شدن افراد لاغر می توانیم موارد زیر را شرح دهیم:

افزایش میزان مصرف پروتئین

مهم ترین ماده مغذی برای افزایش وزن، پروتئین است. البته به خاطر داشته باشید که پروتئین برای کاهش وزن نیز موثر است چرا که با افزایش احساس سیری می تواند موجب کاهش اشتها و عدم تمایل به خوردن شود. بنابراین اگر قصد چاق شدن دارید 1 الی 2 گرم پروتئین در طول روز مصرف نمایید تا تاثیر خود را بر روی افزایش وزن بگذارد.

مصرف غذاهای پر کالری و پر ادویه

افراد مبتلا به کمبود وزن، معمولاً اشتهای چندانی به خوردن غذا ندارند و زود دست از غذا خوردن می کشند. یکی از راه های چاق شدن افراد لاغر این است که برای این که اشتهای خود را تحریک کنند، حتماً به غذاهای خود ادویه و چاشنی های مختلف اضافه کرده تا میلشان به غذا خوردن بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: کالری چیست؟

انجام تمرینات ورزشی

برای چاق شدن حتماً تمرینات ورزشی وزن گیری انجام دهید. یکی از بهترین تمرین ها برای چاق شدن، وزنه زدن است. بالا بردن وزنه های سنگین و بهبود قدرت جسمانی، موجب افزایش توده های عضلانی و در نتیجه افزایش وزن می شود.

منبع: weightlossurgery.ir