در بیشتر مراجعینی که به مطب‌های دندانپزشکی و ارتودنسی مراجعه می‌کنند، مشاهده می‌شود که رنگ دندان‌هایشان غیرطبیعی و اغلب زرد رنگ است. این افراد شکایت می‌کنند که هرچه مسواک می‌زنند، دندان‌هایشان سفید نمی‌شود و زیبایی لبخندشان از بین رفته است.

بلیچینگ یکی از عمده درمان‌های ارتودنسی برای سفید کردن دندان هایی است که با روش های معمول سفید نمی‌شوند. با این روش می‌توان به راحتی طرح لبخند را درخشان‌تر و جذاب‌تر نشان داد. ما در این مقاله قصد داریم درباره بلیچینگ دندان ها مطالبی را ارائه دهیم.

مقدمه‌ای بر بلیچینگ دندان ها

بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رندانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دنداندها چسپیده اند را از بین می‌برند.

این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت دندانی با کمک این روش سفید نمی‌شوند!

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است. در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگ دانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می‌شود.

سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است. که سطوح خارجی دندان ها را از لکه ها پاک می‌کند. بیشتر موادی که در سفید کردن دندان ها وجود دارد، درمحصولات بهداشت دهان مانند خمیردندان ها نیز دیده می‌شود. بلیچینگ دندان اما فرآیندی پیچپیده تر است که عملکردی متفاوت و البته بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها دارد.

در کل دو فرآیند مختلف بلیچینگ در دستر هستند:

  • ‌خانگی
  • ‌مطبی

روش خانگی

فرض کنید خودتان قرار است از این روش استفاده کنید. یک جلسه با مطب ارتودنسی خودتان هماهنگ می‌کنید. طی این جلسه متخصص ارتودنسی از دندان های بالا و پایین شما با دقت یک قالب می‌گیرد.

دفعه بعدی که به مطب برگردید، متخصص ارتودنسی به شما قالبی که در جلسه پیش گرفته بود را تحویل خواهد داد. او به شما می‌گوید که چگونه و از چه طریقی به بلیچینگ دندان های خود بپردازید.

روش حرفه‌ای و در مطب دندانپزشکی

یکی از معایب بلیچینگ خانگی این است که در بیشتر موارد به دلیل اشتباه در ترکیب و استفاده از مواد، حساسیت های مختلفی در دندان ها و بافت های دهان ایجاد می‌شود. این روش اما در مطب، چون با ابزار حرفه ای صورت می‌گیرد، احتمال آسیب و حساسیت به حداقل می‌رسد.