اگر دندان‌هاي شما سالم باشند اما مراقبت‌ كافي نشود و بهداشت دهان و دندان را رعايت نكنيد ممكن است لق شده و بيفتند. بنابراين لق شدن دندان‌ ها مي‌تواند در هر سني و براي هر كسي اتفاق بيفتند كه براي هر سني دلايل خود را دارد.

دلايل لق شدن دندان ها در بزرگسالان 

آسيب ديدن بافت لثه و تحليل آن در اثر عفونت باعث مي‌شود استخوان‌هاي محافظ دندان آسيب ديده و در نهايت لق شدن دندان‌ها را به همراه دارد. اگر اين مسئله به موقع درمان نشود ممكن است شخص دندان خود را از دست بدهد.

علائم

از جمله علائم و نشانه‌هاي لق شدن دندان مي‌توان به خونريزي لثه، تحليل لثه، چرك و عفونت در اطراف دندان، درد، قرمزي و التهاب لثه، بو يا طعم بد دهان و گير كردن مواد غذايي بين دندان‎‌ها و زير لثه اشاره كرد.

درمان لق شدن دندان ها

  • كاهش باكتري‌ها و جرم‌هاي دنداني (جرم گيري و بليچينگ دندان)
  • استفاده از مسواك نرم و با كيفيت و تميز كردن عمقي دندان
  • استفاده از دهانشويه و نخ‌دندان
  • مراجعه منظم به كلينيك دندانپزشكي
  • جراحي دندان و استفاده از ايمپلنت  دندان (يا روش هاي ديگر جايگزيني مثل بريج دندان )

لق شدن دندان ها در كودكان و دلايل آن

لق شدن دندان در كودكان امري طبيعي است چرا كه دندان‌هاي شيري كودكان در سنين 4 تا 8 سالگي مي‌افتند و دندان‌هاي دائمي جايگزين شوند. بنابراين لق شدن دندان شيري در كودكان جاي نگراني ندارد اما اگر دندان دائمي لق شود بايد در اسرع وقت به دندان پزشك مراجعه كرد. لق شدن دنداني غير از دندان شيري در كودكان مي‌تواند دلايل مختلفي  داشته باشد: بيماري‌هاي لثه، وارد آمدن ضربه به فك، گاز زدن به چيز‌هاي سفت و ساييدگي و خرد شدن.

درمان لق شدگي دندان در كودكان

مراجعه به دندانپزشكي اطفال در اسرع وقت و استفاده از راهكارهاي درماني.

اگر دندان كودكتان لق شد از دستكاري آن اجتناب كنيد چرا كه باعث ضعيف‌تر شدن اتصالات مي‌شود.

گاهي براي محافظت از دندان لق آن را توسط يك تكه فلزي (اسپلينت) به دندان كناري متصل مي‌كنند.