ميزان موفقيت ايمپلنت‌هاي دنداني و مراقبت‌هايي بعد از گذاشتن ايمپلنت

ايمپلنت‌هاي دنداني بهترين روش دندانپزشكي براي جايگزين كردن دندان‌هاي از دست رفته هستند. ايمپلنت‌ها يك جايگزين موفق، با دوام بالا و ظاهر كاملا طبيعي هستند كه جزئي از استخوان فك مي‌شوند و به سلامت آن كمك مي‌كنند.

بخش پايه‌اي ايمپلنت دندان جايگزين ريشه دندان از دست رفته مي‌شود. سپس يك تاج دنداني با ظاهر كاملا طبيعي روي آن گذاشته مي‌شود.

 ايمپلنت دنداني چيست؟ 

دندان در اساس از دو بخش تشكيل شده است: تاج (بخش بالاي بافت لثه) و ريشه (بخشي از دندان كه در استخوان معلق است و توسط ليگامان‌هاي پريودنتال -اطراف دندان- احاطه شده است كه دندان را در محل نگه مي‌دارند). پايه ايمپلنت دنداني يك جايگزين واقعي براي ريشه است اما برخلاف آن، در بخشي از استخوان فك كه قبلا توسط دندان يا دندان‌هايي اشغال شده بود محكم قرار گرفته مي‌شود.
نكته جالب در مورد ايمپلنت‌هاي دنداني اين است كه ايمپلنت واقعا در استخوان ادغام شده و جوش مي‌خورد، فرآيندي كه يكپارچگي استخوان (osseo-integration) ناميده مي‌شود. بيشتر بخش‌هاي ايمپلنت دنداني از تيتانيوم خالص تجاري ساخته مي‌شوند كه از سال‌ها پيش در پزشكي و دندانپزشكي استفاده مي‌شود، چرا كه خاصيت استئوفيلي (استخوان دوستي) دارد و توسط بدن به عنوان ماده خارجي شناخته نمي‌شود. فرآيند واقعي osseo-integration در واقع يك ادغام بيوشيميايي بين سلول‌هاي زنده استخوان و مواد استخواني با يك لايه اكسيد شكل گرفته در سطح تيتانيوم است.

 آيا كانديد مناسبي براي ايمپلنت دنداني هستم؟

يك معاينه كامل توسط متخصص ايمپلنت بايد انجام شود تا مشخص شود چه مقدار حجم و تراكم استخواني در محل دندان از دست رفته داريد، چرا كه مقدار مشخصي از استخوان براي حمايت از ايمپلنت لازم است. اما حتي اگر دچار كمبود استخوان نيز بوديد، تكنيك‌هاي ساده بازسازي استخوان كه براي سال‌ها با موفقيت استفاده شده‌اند مي‌توانند سلامت استخوان محافظ دندان را بهبود بخشيده تا بتوانيد كانديد مناسبي براي دريافت ايمپلنت دنداني باشيد.

 ميزان موفقيت ايمپلنت‌هاي دنداني چقدر است؟

ايمپلنت‌هاي دنداني ميزان موفقيت خيلي بالايي دارند. مطالعات مستند باليني و تحقيقاتي ميزان موفقيت ايمپلنت را بيش از ۹۵%، بالاتر از هر نوع ديگر از درمان‌هاي جايگزين دندان نشان داده‌اند. ميزان موفقيت ايمپلنت حتي در نواحي با تراكم استخواني كم، بالا است. به محض جوش خوردن ايمپلنت در استخوان، دوام آن يك عمر طول مي‌كشد