زبان جغرافیایی حالتی بدون درد است که در آن لکه هایی در بالا و سایر قسمت های زبان ظاهر می شود. در این عارضه لکه های نامنظم، زبان را شبیه به یک نقشه می کند به همین علت است که نام این بیماری یا بهتر بگوییم نام این علامت را زبان جغرافیایی مینامند. این مقاله را از تخصصی ترین کلینیک دندانپزشکی جنت آباد بخوانید تا با ماهیت، علل و نحوه درمان زبان جغرافیایی بیشتر آشنا شوید.

حقایق کوتاه در مورد زبان جغرافیایی:

  • لکه های زبان به علت عدم وجود پاپیلا یا ضربه های کوچک در ناحیه آسیب دیده است.
  • تکه ها صاف و قرمز هستند. در بعضی موارد، ممکن است لبه ها کمی بلند شوند.
  • این مشکل  طرح لبخند را به خطر نمیاندازد بنابراین کسی که چنین زبانی دارد لزوما نیازمند انجام پروسه های زیبایی لبخند مانند نصب لمینت دندان، ونیر کامپوزیت و … که نوعی ونیر دندان یا روکش دندان هستند نیست. به سادگی زیان جغرافیایی هیچ ارتباطی با طرح لبخند شما ندارد.
  • این علامت یک بیماری یا مشکل شایع نیست و معمولا بر جوانان نزدیک به میانسال اثر می گذارد.
  • اغلب, تکه های صاف در یک ناحیه زبان ایجاد می شوند و سپس در ناحیه دیگری ظاهر می شوند.

علائم زبان جغرافیایی چه هستند؟

این مشکل ممکن است ماهها یا سالها ناشناخته باشد. اغلب یک دندانپزشک و یا دکتر در معاینه شفاهی معمولی وضعیت را شناسایی می کنند. این بیماری موجب لکه هایی صاف، قرمز و نامنظم در بالا و اطراف زبان می شود.

علل

در حال حاضر هیچ دلیل علمی زبان جغرافیایی وجود ندارد. محققان شروع به بررسی اتصال به شرایط دیگر مانند پسوریازیس کرده اند. با این حال، برای تأیید هر گونه ارتباط، تحقیقات بیشتری لازم است. دانشمندان دو عامل خطر بالقوه برای زبان جغرافیایی را شناسایی کرده اند.

یکی از موارد زبان شکسته است، شرایطی که زبان در سراسر سطح آن شیارها دارد. یکی دیگر از عوامل خطر بالقوه، ژنتیک است، زیرا ممکن است شرایط از یک نسل به بعد منتقل شود. به علت علل ناشناخته، پیشگیری از زبان جغرافیایی شناخته شده نیست.

آیا زبان جغرافیایی خطرناک است؟

با وجود ظاهر آن، این مشکل یک وضعیت خوش خیم است. هیچ بیماری یا سرطانی در ارتباط با آن وجود ندارد. اگر چه ممکن است بعضی از افراد احساس ناراحتی، درد یا سوزش داشته باشند که این احساسات تقریبا به طور انحصاری نتیجه تماس غذاهای تند و یا اسیدی باشند.

آیا این عارضه روی زیبایی دندان ها تاثیر میگذارد؟

همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد این مشکل  کوچکترین تاثیری روی دندان ها ندارد زیرا یک لبخند معمولا شامل زبان نیست. با این وجود اگر بین دندان های شما فاصله وجود داشته باشد و برای مثمشال چند دندان شما کشیده شده باشد احتمالا نقوش زبان شما نمایان شده و باید پنهان شوند. در این صورت از درمان هایی مانند لمینت دندان،  کامپوزیت دندان،  ایمپلنت دندان و سایر روش های دندانپزشکی برای بستن این فواصل استفاده خواهد شد.