ایمپلنت دندان چیست و اصلا دقیقا به چه معنا است؟

ایمپلنت یک نوع وسیله خارجی، کاشتنی و معمولا از جنس تیتانیوم است. این وسیله کاشتنی یک روش عالی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که کشیده شده اند. ایمپلنت‌ها از اجزای مختلفی ساخته شده اند و می‌توانند دقیقا هم‌شکل دندان باشند و کار آن را در داخل دهان انجام دهند.

یک ایمپلنت از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

  • پایه: پایه‌ ایمپلنت دندان در واقع یک پیچ کوچک است که به داخل استخوان فک جوش می‌خورد. این بخش از ایمپلنت قرار است نقش ریشه دندان را برای دندان جدید ما ایجاد کند.
  • کانکتور: تاج را به پایه ایمپلنت متصل میکند.
  • و تاج: بخش سفید رنگ و خارجی دندان که درست مشابه تاج دندان های دیگر است.

ایمپلنت گذاری دندان چقدر طول می‌کشد؟

این عمل جراحی معمولا طی دو مرحله انجام می‌شود:

  • مرحله اول: شما باید در اتاق عمل کلینیک تحت بیحسی یا حتی بیهوشی قرار بگیرید. جراح دهان و دندان با کمک دریل مخصوص یک سوراخ کوچک را دقیقا در همان جای خالی و روی استخوان فک ایجاد میکند. بعد از سوراخ کردن، یک پیچ کوچک فلزی که پایه ایمپلنت نامیده میشود به داخل استخوان پیچ شده یا فیکس میشود. حدود 6 ماه باید صبر کنید تا پیچ به طور کامل به استخوان فک متصل شده و جوش بخورد.
  • مرحله دوم: در این مرحله پایه ایمپلنت به فک جوش خورده و اکنون باید کانکتور به پایه ایمپلنت متصل شود. بعد از اتصال کانکتور، تاج را به ایمپلنت متصل میکنند.

آیا ایمپلنت دندانی میتواند از فک محافظت کند؟

بله میتواند. زمانی که دندانی از بین میرود یا مجبور میشویم آن را بکشیم جای آن خالی میماند. این جای خالی میتواند برای استخوان فک مضر باشد. بنابراین باید پر شود. در چنین مواقعی متخصص ایمپلنت با کاشت ایمپلنت از استخوان فک شما محافظت می کند. 

پس از عمل چه عوارضی را به صورت کوتاه مدت تجربه میکنم؟

بروز تعدادی عوارض جزئی پس از هر عملی امکان پذیر است. در خصوص کاشت ایمپلنت دندانی نیز ممکن است برخی از عوارض زیر در بیماران دیده شود:

یک ایمپلنت از چه بخش‌هایی تشکیل می‌شود؟

  • پایه: پایه‌ایمپلنت در واقع یک پیچ کوچک است که به داخل استخوان فک جوش می‌خورد. این بخش از ایمپلنت قرار است نقش ریشه دندان را برای دندان جدید ما ایجاد کند.
  • کانکتور: تاج ( روکش) را به پایه ایمپلنت متصل میکند.
  • و تاج: بخش سفید رنگ و خارجی دندان که درست مشابه تاج دندان های دیگر است.

بعد از کاشت ایمپلنت دندانی چه غذاهایی میتوانم بخورم؟

مدتی طول خواهد کشید تا ایمپلنت دندانی به طور کامل به استخوان فک جوش بخورد. تا آن زمان نباید هر غذایی بخورید. از مصرف غذاهای سفت که نیازمند جویدن زیادی هستند و فشار زیادی را بر روی ایمپلنت وارد میکنند خودداری کنید. در این دوره تنها غذاهای نرم و حتی الامکان خنک بنوشید تا اطراف ایمپلنت ورم نکند و زود بهبود پیدا کند.