جراحی زیبایی لثه، یک روش جراحی برای اصلاح ناهنجاری‌های لثه و مخاط آلوئول است که این ناهنجاری‌ها به دلایل آناتومیک یا تروما به وجود آمده‌اند. جراحی زیبایی لثه فقط شامل جراحی موکوژینژیوال می‌شود.

روش‌های مختلف جراحی زیبایی لثه برای فرم دادن مجدد یا پیوند بافت جدید در نواحی از لثه که زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد مانند بخش بالایی دندان‌های جلویی، در قسمت‌هایی که بافت لثه اضافه وجود دارد یا برای پوشش ریشه دندان‌ها در نواحی که بافت لثه از بین رفته است، بکار گرفته می‌شوند. عدم وجود حجم کافی از بافت لثه نیز می‌تواند با جراحی‌های لثه اصلاح شود.

انواع جراحی زیبایی لثه

1-اصلاح لبخند لثه‌ای یا خط لثه نامتقارن

معمولاً کوتاه دیده شدن دندان‌ها هنگام لبخند زدن، به دلیل وجود بافت اضافی لثه است و نه شکل نامناسب دندان‌ها. در صورتی که دندان‌ها خیلی کوتاه به نظر بیایند یا لثه بیش از حد معمول بعضی از دندان‌ها را بپوشاند در حالی که بعضی دیگر از دندان‌ها طول طبیعی دارند، افزایش طول تاج دندان می‌تواند راه حل مناسبی برای بازگردندان زیبایی طرح لبخند باشد. در این روش، برای در معرض قرار گرفتن مقدار بیشتری از دندان‌ها، بافت اضافی لثه برداشته می‌شود. سپس برای داشتن لبخندی جدید و زیبا، خط لثه فرم داده می‌شود.

2-اصلاح دندان‌های بلند یا ریشه‌های در معرض دید

گاهی تحلیل لثه موجب قرار گرفتن ریشه دندان‌ها در معرض دید می‌شود که این امر منجر به بلند به نظر رسیدن دندان‌ها و ایجاد ظاهری مسن‌تر می‌شود. تحلیل لثه می‌تواند در نتیجه عوامل مختلفی مثل بیماری‌های پریودنتال ایجاد گردد.

جراحی پیوند لثه و دیگر روش‌های پوشش‌دهی ریشه، برای پوشاندن ریشه‌های در معرض دید، کاهش میزان تحلیل لثه در آینده و حفاظت از ریشه‌های حساس در برابر پوسیدگی انجام می‌شوند.

3-اصلاح فرورفتگی (Indentation) لثه و استخوان فک

از دست دادن دندان می‌تواند موجب ایجاد فرورفتگی در لثه و استخوان فک، در جایی که قبلاً دندان وجود داشته است، شود. این عارضه به این دلیل که استخوان فک دیگر دندانی را نگه نمی‌دارد، اتفاق می‌افتد. فرورفتگی ایجاد شده نه تنها ظاهری غیر طبیعی دارد بلکه موجب بلندتر به نظر رسیدن دندان ایمپلنت شده نسبت به دندان‌های مجاور می‌شود.

تقویت ریج می‌تواند این فرورفتگی‌ها را پر کرده و ظاهری طبیعی برای لثه و فک ایجاد کند. پس از آن،ایمپلنت دندان می‌تواند با ظاهری طبیعی ساخته شود و جایگزین دندان از دست رفته گردد.

برای مطالعه بیشتر : مجله اینترنتی دندانپزشکی