روكش‌هاي تقويت شده با لوسايت   

يكي ازشناخته شده ترين انواع اين روكش ها، IPS empress مي باشد. روكش هاي تقويت شده با لوسايت به علت شباهت ضريب انكسار (refractive index) دو جزء بكار رفته در آن ( كريستال و گلاس) شفافيت زيادي دارند و مي‌توانند با رنگ دندان‌هاي مجاور تا حد زيادي هماهنگ شوند. اما مقاومت در برابر شكست آن‌ها تا 160  مگا پاسكال است و فقط به عنوان روكش تك واحدي قابل كاربرد هستند و نمي توان از آن ها براي جايگزيني دندان از دست رفته به صورت بريج استفاده كرد.

روكش هاي زيركونيا

روكش هاي زيركونيا روكش هاي تمام سراميكي هستند كه در سال هاي اخير مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند. اين مسئله از آنروست كه زيركونيا بالاترين استحكام را در ميان سراميك ها داراست، به طوري كه استحكام روكش هاي زيركونيا قابل مقايسه با روكش هاي فلزسراميك (PFM) مي باشد. در عين حال كه نماي طبيعي تري را نيز در مقايسه با روكش هاي فلزسراميك ايجاد مي كنند.

روكش‌هاي زيركونيا مونوليتيك

از مزاياي اين نوع از روكش هاي زيركونيا اين است كه استحكام خمشي بسيار بالايي در حد 1200 مگاپاسكال دارند. در نتيجه مي توان از آن ها با اطمينان خاطر در دندان هاي خلفي (عقبي) استفاده كرد. البته روكش هاي زيركونياي مونوليتيك، اپك (مات) هستند و اين علت ديگري است كه عموما براي دندان هاي عقب كه كمتر در معرض ديد هستند به كار مي روند.

اين روكش ها را در موارد زير مي توان به كار برد:

به اين دليل كه روكش هاي زيركونيا مونوليتيك استحكام خمشي و مقاومت در برابر شكست بالايي را نشان مي دهند، هنگامي كه فرد تعدادي از دندان هاي خود را از دست داده است، مي توان از آن ها به صورت بريج استفاده كرد.

اين روكش ها در افرادي كه براكسيزم يا دندان قروچه دارند قابل استفاده هستند. ساختار يكپارچه و مستحكم آن ها در برابر نيروهاي چندين برابري كه در اثر براكسيزم به دندان ها وارد مي شود مقاومت مي كند.

زماني كه فضاي بين فكيِ اندكي وجود دارد، مي توان از اين روكش ها استفاده كرد. به اين دليل كه در ضخامت هاي كم هم استحكام قابل قبولي از خود نشان مي دهند و نيازي نيست جهت تامين فضا براي روكش به ميزان زيادي از بافت دندان تراشيده شود.

گاهي از اوقات ساختار دندان زيرين تغيير رنگ شديد دارد، مانند زماني كه دندان داراي پست و كور و يا ايمپلنت دندان  است. روكش هاي زيركونيا مونوليتيك كاملا اين قابليت را دارند كه رنگ تيره ي زيرين را پوشش دهند.

آيا پريدگي هاي كوچك را بدون نياز به تعويض روكش مي توان تعمير كرد ؟

پريدگي هاي كوچك يا chipping را مي توان بوسيله ي قرار دادن كامپوزيت دندان در آن ناحيه تعمير كرد. اتصال بين سراميك و كامپوزيت توسط باندهاي بخصوصي ك قابليت اتصال اين دو ماده ي متفاوت به هم را دارند، انجام مي شود. هر چند قدرت اين باند زياد نيست اما نياز به تعويض روكش را به تعويق مي اندازد.

براي مطالعه بيشتر : مجله اينترنتي دندانپزشكي