حقیقت این است که آمالگام یا مواد سیاه رنگ و کامپوزیت یا مواد همرنگ دندان هر دو بر اساس مزایا و معایبی که دارند در بعضی موارد تجویز می‌شوند و نمی‌توان به طور مطلق در مورد هر کدام حکم صادر نمود.

آمالگام یا مواد سیاه رنگ به دندان باند نمی‌شود، به همین دلیل برای قرار دادن آن‌ها در حفره دندانی باید گیر مکانیکی ایجاد کرد، در نتیجه میزان بیشتری از نسج سالم دندان جهت ایجاد یک ساختار هندسی گیردار برداشته می‌شود. در حالی که کامپوزیت‌ها یا مواد همرنگ دندان به دندان باند می‌شوند و برای ترمیم دندان‌ها توسط این مواد، فقط باید پوسیدگی‌ها حذف شوند. مشخص است که با استفاده از کامپوزیت‌ها ترمیم‌هایی به مراتب محافظه‌کارانه‌تر نسبت به آمالگام خواهیم داشت.

در بسیاری از موارد این سوال پرسیده می‌شود که مگر آمالگام ماده قوی‌تری نسبت به کامپوزیت نیست؟ آمالگام به خودی خود ماده‌ای با خصوصیات مکانیکی بالاتر نسبت به کامپوزیت است ولی زمانی که این دو ماده در دندان قرار داده می‌شوند به علت باند شدن کامپوزیت به دندان، دندان ترمیم شده با کامپوزیت دندان در بسیاری موارد استحکام در برابر شکست بالاتری نسبت به دندان ترمیم شده با آمالگام دارد.

البته معمولا زمان لازم برای قرار دادن یک ترمیم کامپوزیت معمولاً بیشتر از آمالگام است.

در ترمیم کامپوزیت باید بتوان حفره را طی انجام ترمیم، خشک و تمیز نگهداشت. زمانی که نمی‌توان حفره را ایزوله کرد مثل زمانی که دندان خیلی عقب باشد یا ترشح بزاق بسیار زیاد باشد، بهتر است کامپوزیت مورد استفاده قرار نگیرد زیرا وجود آلودگی و رطوبت ،باند کامپوزیت به دندان را مختل کرده و در مدت زمان کوتاهی در زیر ترمیم پوسیدگی ایجاد خواهد شد.

در کسانی که به دلیل مشکلات مفصل فک قادر به باز نگه داشتن دهان به مدت طولانی نیستند بهتر است از آمالگام استفاده شود.

برای مطالعه بیشتر :

ایمپلنت دندان

مجله اینترنتی دندانپزشکی