پرهيز از وارد كردن نيروي سنگين بر دندان ها: 

به منظور ماندگاري طولاني تر لمينت دندان  بايد از اعمال نيروهاي سنگين و مستقيم بر آن ها خودداري كرد. به اين معنا كه عاداتي مانند: جويدن ناخن، بين دندان قرار دادن اجسام سخت مانند گيره ي سر و خوردن يخ بايد كنار گذاشته شوند و از گاز زدن مواد خوراكي سفت مانند هويج خام و غيره بايد اجتناب گردد.

 كنترل سايش شديد دندان ها بر هم:

دندان قروچه يا براكسيزم نيرويي بسيار بالاتر از نيروي معمول جويدن بر دندان ها وارد مي كند و در نتيجه لمينت ها را در خطر شكستگي قرار مي دهد. در تحقيقي كه در سال 2012  انجام شد، اين ريسك شكستگي تا هشت برابر بيشتر ارزيابي شده است.

بعضي از افراد شايد قادر باشند كه براكسيزم خود را به نحو موفقيت آميزي در طول روز كنترل كنند، اما در حين خواب اين عمل غيرممكن است. در نتيجه چنين افرادي نياز به استفاده از نايت گارد در طول شب دارند تا فشار و استرس وارده به لمينت ها به حداقل ميزان رسيده و ماندگاري آن ها طولاني تر گردد.

محدود كردن مصرف مواد داراي رنگدانه:

مورد ديگري كه بر كيفيت زيبايي لمينت ها اثرگذار است، نوعي از رنگ پذيري به نام رنگ پذيري لبه اي است. با اينكه لمينت ها از سراميك ساخته مي شوند و در مقابل رنگ پذيري كاملا مقاوم هستند، اما آن ها با سماني كه رزيني بوده و قابليت تغيير رنگ را دارد به دندان ها چسبيده مي شوند. در نتيجه اگر سمان حدواسط بين دندان و لمينت دچار تغيير رنگ شود، در لبه هاي ونير ها اين تغيير رنگ قابل مشاهده خواهد بود.

دو راه حل براي پيشگيري از اين مشكل وجود دارد:

1 – بهداشت دهان مناسب و حذف كامل پلاك ميكروبي

2 – به حداقل رساندن مصرف موادي كه تغيير رنگ خارجي بر روي دندان ها ايجاد مي كنند مانند مصرف سيگار و مايعاتي چون چاي، قهوه و نوشابه هاي رنگي

 به حداقل رساندن مصرف مواد با حرارت هاي بسيار بالا و پايين:

قرار گرفتن ونير سراميكي بر روي دندان ساندويچي از سه ماده ي مختلف ايجاد مي كند: ميناي سطح دندان، سمان چسباننده و ونير سراميكي هر كدام از اين مواد در حرارت هاي مختلف به ميزان متفاوتي منبسط و منقبض مي شوند. در نتيجه بهتر است مصرف مواد بسيار گرم و يا بسيار سرد را محدود كرد تا با گذشت زمان ونيرهاي سراميكي به نقطه اي نرسند كه دچار ترك و يا شكستگي شوند.

كنترل عادات مخربي كه موجب تحليل لثه ي دندان هاي لمينت شده مي شوند:

تحليل لثه علتي است كه بر طول عمر لمينت ها اثر دارد . در هنگام ساخت لمينت ها، لبه ي آن ها در حد لثه و يا به ميزان بسيار كمي زير لثه قرار مي گيرند. اگر لثه ها دچار تحليل شوند، هر چند عملكرد خود لمينت هيچ مشكلي نداشته باشد اما ظاهر ناخوشايند آن باعث مي شود كه نياز به تعويض آن بوجود آيد.

براي مطالعه بيشتر:

ايمپلنت دندان

دانستني هاي دهان و دندان