بهداشت دهان و دندان در هر شرايطي و در هر سني مهم است، اما دندانپزشكي بارداري از اهميت خاصي برخوردار است.كلينيك دانپزشكي جنت اباد يكي از بهترين كلينيك ها در حوزه دندانپزشكي بارداري است كه مي توانيد در دوره بارداري به آن مراجعه كنيد.

در دوران بارداري به علت تغييرات هورموني مادر، خطر ابتلا به بيماري‌هاي دهان و دندان افزايش مي‌يابد. در اين دوران لثه‌ها كمي آسيب پذير‌تر مي‌شوند كه در صورت بي توجهي در بهداشت دهان، لثه‌ها تحريك، ملتهب و دچار خون ريزي مي‌شوند. از آنجا كه سلامت دهان مادر ارتباط نزديكي با سلامت جنين دارد، رعايت نكاتي بسيار ساده مي‌تواند به سلامتي مادر در دوران بارداري و پس از آن كمك قابل توجهي كند.

از جمله بيماري‌ها و مشكلاتي كه ممكن است در اين دوره به وجود آيد عبارتند از:

تومور حاملگي يا تومور لثه 

گاهي اوقات تغييرات هورموني در دوران بارداري باعث تغيير حجم لثه مي‌شود كه به اين بافت تغيير حجم يافته و ملتهب تومور حاملگي مي‌گويند. اين تومور بدون ضرر و خوش‌خيم است كه در سه ماهه دوم بارداري براي بعضي از بانوان اتفاق مي‌افتد. اين مشكل ممكن است پس از تولد نوزاد از بين برود ولي اگر براي فرد مشكلاتي در خوردن و آشاميدن ايجاد كند بايد حتما به دندانپزشك مراجعه كند.

ژنژيويت حاملگي

شايع‌ترين بيماري در دوران بارداري ژنژيويت است كه در اثر اين بيماري بافت سطحي لثه ملتهب مي‌شود. در دوران بارداري به علت بالا رفتن سطح بعضي از هورمون‎ها اين بيماري تشديد مي‌يابد. اقدامات بهداشتي دهان و دندان از جمله مسواك زدن، استفاده از نخ دندان و همچنين استفاده از دهانشويه‌هاي مناسب و مراجعه به دندانپزشكي براي حل اين مشكل توصيه مي‌شود.

پيشگيري و مراقبت در دوران بارداري

اگر قصد باردار شدن داريد بهتر است قبل از آن از سلامت دهان و دندان خود مطمعن شويد و درمان هايي مثل  ايمپلنت دندان ، ارتودسي ، لمينت دندان ... را از تا جايي كه ممكن است قبل از بارداري انجام دهيد. . هم چنين تحقيقات و بررسي‌ها نشان از ارتباط بين بيماري لثه و زايمان زودرس دارد. چرا كه بيماري‌هاي دهان و دندان به علت افزايش سطح هورمون‌هاي زنانه و واكنش به جرم و پلاك‌ دندان تشديد مي‌يابند و در نتيجه باعث زايمان زودرس و مشكلات ديگري مي‌شود. بنابراين بايد در خصوص درمان چنين مشكلاتي اقدام كرده و به دندانپزشكي مراجعه كنند.