جرم‌گيري دندان پروسه‌اي است كه بطور روتين به منظور برداشتن جره‌هاي بالا و زيرلثه انجام مي‌شود. پلاك ميكروبي و جرم‌ها عامل ايجادكننده بيماري‌هاي لثه هستند. به همين دليل انجام مرتب جرمگيري سبب پيشگيري و همچنين بهبود بيماري‌هاي لثه و پريودنتال خواهد شد.

بزرگترين هدف جرم‌گيري حذف پلاك دنداني است:

پلاك دنداني يا پلاك باكتريايي دشمن شماره يك دندان‌هاي شما است و اگر به طور مرتب بهداشت دهان و دندان را رعايت نكنيم با شكل‌گيري پلاك و نهايتا سخت شدن آن و تشكيل جرم، بيماري‌ها و مشكلات زيادي براي ما پيش خواهند آمد. هدف اصلي جرم گيري دندان نير مبارزه با اين پلاك‌ها و درمان مشكلات موجود و پيشگيري از عوارض آينده است.

جرم گيري چگونه انجام مي‌شود؟ 

پروسه جرم گيري دندان شامل حذف پلاك دنداني و بالاخص باكتري هاي بي‌هوازي و مخرب همراه پلاك از سطح دندان درست در زير خط لثه است. اين روش بايد قبل از شروع عوارض و مشكلات ناشي از تشكيل و ماندگاري پلاك و بيماري‌هاي لثه (مانند از دست رفتن دندان و …) صورت بگيرد. دندانپرشكان براي انجام اين پروسه از دو روش رايج و مرسوم كمك مي‌گيرند. هرچند كه هر دو روش به منظور از بين بردن پلاك‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد اما نحوه انجام آن‌ها با هم تفاوت‌هاي اساسي دارد.

انواع روش‌هاي رايج جرم گيري دندان:

همانطور كه گفته شد به طور كلي دو روش براي جرمگيري دندان وجود دارد كه اين دو روش عبارتند از:

اسكيلينگ يا جرم‌ گيري دندان با كمك ابزارهاي مخصوص و دستي دندانپزشكي

اسكيلينگ با كمك ابزار جرمگيري اولتراسونيك

جرم گيري هيچ آسيبي به دندان ها نمي‌رساند:

در خصوص جرم گيري دندان باورهاي اشتباه زيادي وجود دارد، از جمله:

لق شدن دندان‌ها: يكي از رايج‌ترين باورهاي اشتباه، ضعيف شدن يا لق شدن دندان‌ها و يا جابجايي و حركت دندان است. اين باور اشتباه از آنجا منشاء گرفته كه زماني كه بيماري پيشرفته لثه وجود داشته باشد، دندان‌ها استخوان حمايت‌كننده خود را از دست مي‌دهند و دچار لقي مي‌شوند.

فاصله گرفتن دندان‌ها: در برخي موارد نيز ممكن است شخص تصور كند بين دندانهايش فاصله افتاده و فكر كند كه اين فاصله به خاطر انجام جرم گيري است. اين فاصله به جهت برداشته شدن پلاك و جرم دندان است كه براي مدت‌ها بين دندان‌ها شكل گرفته است و نيازي به درمان برايبستن فاصله بين دندان ها ندارد . اين فاصله همان فضايي است كه متعلق به لثه بوده و بايد توسط لثه پر مي‌شده ولي جرم‌ها آن را اشغال كرده بودند.

پيشگيري از بروز بيماري، كمترين فايده جرم‌گيري است:

زودن جرم‌هاي دنداني فوايد بسيار زيادي دارد. برخي از مهم‌ترين فوايد جرم گيري دندان عبارتند از:

  • پيشگيري از پوسيدگي دندان و ايجاد حفره دنداني
  • پيشگيري از بيماري پريودنتال
  • از بين بردن لكه هاي دنداني
  • پيشگيري يا از بين بردن بوي بد دهان
  • صرفه‌جويي در هزينه و كاهش نياز به پروسه‌هاي زيبايي دندان (كه بسيار هزينه بر هستند)
  • زيباتر شدن طرح لبخند