شواهد حاكي از آن است كه زنان باردار كه داراي بيماري لثه هستند احتمال اينكه نوزاد آنها زودرس و خيلي كوچك باشد زياد است. بنابراين مراقبت هاي دهاني در طول بارداري امري بسيار مهم است در حالي كه تحقيقات بيشتري در اين زمينه مورد نياز است، به نظر مي رسد كه بيماري هاي دهان باعث افزايش سطح مايعات بيولوژيكي مي شود كه مي توانند اين عمل را تحريك كنند. داده ها همچنين نشان مي دهد كه وقتي كه بيماري لثه در دوران بارداري بدتر مي شود، خطر ابتلا به كمبود وزن نوزاد وجود دارد.براي كمك، به حداقل رساندن خطرات در دوران بارداري با ما در اين مقاله از كلينيك دندانپزشكي جنت اباد يعني تا دنتال يكي از بهترين ها در حوزه دندانپزشكي بارداريهمراه باشيد.

بيشتر بدانيم : دندانپزشكي كودكان

شرايط نگهداري از دهان در دوران بارداري

زنان با توجه به حاملگي بايد براي بازرسي و درمان هر گونه مشكلات و مراقبت از دهان قبل ار بارداري به دندانپزشك خود مراجعه كنند.

در طول بارداري، دندان ها و لثه ها نياز به توجه خاصي دارند، يك رژيم متعادل و مراجعه به يك دندانپزشك به طور مرتب كمك مي كند تا مشكلات دندانپزشكي در دوران حاملگي كاهش يابد.

براي برخي از زنان، بيماري صبحگاهي يكي از نشانه هاي عمده بارداري است. كه همراه با حالت تهوع است، اگر اسيد اضافي در دهان شما چسبيده باشد، ممكن است دندان هايتان را از بين ببرد. اطمينان حاصل كنيد كه دهان خود را با آب و يا يك دهانشويه فلورايد شستشو دهيد تا سطح اسيد را تحت كنترل نگه داريد.

حاملگي باعث خشكي دهان شده به همين دليل زنان را در معرض خطر بيشتري براي مشكلات مانند پوسيدگي دندان و عفونت قرار ميدهد. براي افزايش هيدراته، و براي افزايش ميزان توليد بزاق آب آشاميدني زيادي بخوريد.

اكثر زنان در طول بارداري تغييراتي در لثه ها مشاهده مي كنند؛ علائم مشترك لثه هايي هستند كه در حين مسواك زدن دچار قرمزي و خونريزي مي شوند. بعضي از زنان نيز داراي تورم شديد و خونريزي لثه هستند. همه اين تغييرات به عنوان “ژنژيويت بارداري” ناميده مي شوند و مي توانند از ماه دوم بارداري شروع شوند. اين وضعيت در ماه هشتم به اوج خود ميرسد و پس از تولد كودك اغلب از بين ميرود.

براي به حداقل رساندن اثرات ژنژيويت بارداري، تمرين بهداشت دهان و دندان و استفاده از مسواك روزانه 2 بار و به مدت 2 دقيقه الزامي است. استفاده از دهانشويه نيز ممكن است به جلوگيري از التهاب لثه و پلاك دندان كمك كند.