روكش دندان چيست؟

 

روكش دندان (dental crown) يك ساختار كوچك به شكل تاج دندان طبيعي شما است كه روي دندان‌هاي آسيب ديده قرار مي‌گيرد. روكش‌هاي دنداني نه تنها استحكام را به دندان‌هاي ضعيف برمي‌گردانند بلكه ويژگي‌هاي ظاهري دندان طبيعي را، چه از لحاظ زيبايي و چه از لحاظ شكل و اندازه به آن برمي‌گردانند. روكش‌ها با كمك چسب و سيمان مخصوصي، روي دندان تراشيده و آماده شده نصب مي‌شوند و تقريبا تا نزديكي خط لثه را پوشش مي‌دهند. براي آشنايي با انواع روكش دندان ادامه مقاله را بخوانيد.

در چه مواقعي بايد از انواع روكش ها استفاده كرد؟

روكش‌هاي دندانپزشكي كاربردهاي گسترده‌اي دارند اما به طور خلاصه مهم‌ترين كاربردهاي آن‌ها عبارتند از:

براي محافظت از دندان‌هاي ضعيف (معمولا دچار پوسيدگي دندان) در برابر شكستگي

براي ترميم و بازسازي دنداني كه از قبل شكسته يا دنداني كه به شدت پوسيده شده است

براي كمك به نگه‌داشتن پل يا بريج دندانپزشكي در محل

براي تصحيح دندان‌هايي با شكل‌هاي غيرطبيعي و يا دچار تغيير رنگ شديد

براي پوشاندن ايمپلنت دندان

گاها براي اصلاح طرح لبخند

كابرد روكش در دندانپزشكي كودكان چيست؟

از روكش‌هاي دنداني همچنين براي محافظت از دندان‌هاي كودكان استفاده مي‌شود. برخي از كاربردها و استفاده‌هاي روكش در كودكان عبارتند از:

حمايت از دنداني كه دچار پوسيدگي شده اما امكان پركردن آن وجود ندارد

جلوگيري از گسترش پوسيدگي دندان كودكان به خصوص در مواقعي كه كودك نمي‌تواند به خوبي اصول بهداشت دهان و دندان را پيش ببرد

پيشگيري از بي‌حسي يا بيهوشي مكرر كودكي كه نياز به ترميم‌هاي مكرر دنداني دارد.

روكش موقت دندان چيست؟

انواع روكش‌ از لحاظ ماندگاري يا مدت زمان استفاده به دو دسته دائمي و موقت تقسيم مي‌شوند. از روكش‌هاي موقت در دو حالت استفاده مي‌شود. در حالت اول زماني كه دندان شيري كودكان دچار آسيب شده از اين روكش‌ها استفاده مي‌شود. با كمك روكشي از جنس استيل ضد زنگ تا زمان در آمدن دندان دائمي يك روكش موقت دنداني براي محافظت از دندان آسيب ديده شيري قرار دهده مي‌شود.

در حالت دوم بزرگسالان از يك روكش دنداني موقت استفاده مي‌كنند. بعد از انجام فرآيندهايي مانند درمان ريشه دندان يا پركردن دندان با پوسيدگي گسترده، و تا آماده شدن روكش دندان دائمي و مخصوص شما، يك روكش موقت برايتان نصب مي‌شود. بعد از اينك روكش دندان دائمي شما از لابراتوار دندانسازي رسيد، روكش موقت برداشته شده و به جاي آن نمونه دائمي نصب مي‌شود. روكش موقت دندان براي بزرگسالان به طور معمول در مطب  بهترين متخصص ترميمي و زيباييگذاشته مي‌شود و جنس آن معمولا از آكريل يا استيل ضدزنگ است.

انواع روكش دندان كدامند؟

هر زمان دندان نياز به روكش داشته باشد به طور معمول ما چهار گزينه عالي در دسترس داريم.تمام فلز، تمام سراميك و سراميك فلز رايج‌ترين جنس و انواع روكش دندان هستند كه مي‌توانند دندان‌هاي ضعيف و آسيب ديده را به خوبي حمايت كنند. در ادامه با تعاريف و ويژگي‌هاي هر كدام از انواع روكش دندان بيشتر آشنا خواهيد شد.