امروز در اين مقاله (برنامه مراقبت از سلامتي دهان و دندان) از كلينيك دندانپزشكي جنت اباديعني تاج دنتال قصد بررسي موارد ضروري در مراقبت از بهداشت دهان و دندان داريم. از جمله (نياز هاي بهداشت دهان فردي ، ايجاد برنامه روزانه ، اهميت فلورايد ، چه موقع مسواك بزنيم ، نقش سيگار و … )

1. نيازهاي بهداشت دهان خود را درك كنيد. 

با دندانپزشك خود يا ديگر متخصصان دندانپزشك در ارتباط با شرايط خاصي كه در حوزه بهداشت دهان و دندان داريد صحبت كنيد يا هرچيزي كه بهداشت دهان و دندان شما را تحت تاثير قرار ميده .

به عنوان مثال، درمان هاي سرطان، دندانپزشكي بارداري، بيماري هاي قلبي، ديابت، لوازم دندانپزشكي (پروتزهاي دنداني مثل ايمپلنت دندان  و بريج و... ) مي توانند بر بهداشت دهان و دندان شما تأثير بگذارند و ممكن است در مراقبت از دهان و دندان شما تغيير ايجاد كنند.

2. برنامه روزانه سلامت دهان و دندان بنويسيد و سپس آنرا اجرا كنيد.

بر اساس بحث و گفتگو با ارائه دهندگان مراقبت بهداشت دهان و دندان در مورد شرايط بهداشتي شما ممكن است يك روال روزانه بهداشت دهان و دندان ايجاد كنيد .

3. از فلورايد استفاده كنيد.

كودكان و بزرگسالان از مصرف فلورايد سود مي برند. فلورايد دندان ها را در كودكان تقويت مي كند و مانع از افتادن دندان در كودكان و بزرگسالان مي شود.

4. مسواك ، نخ دندان ، شتشوي روزانه

دندان هايتان را حداقل دوبار در روز مسواك بزنيد ( صبح و قبل از خواب شبانه) و حداقل يك بار نخ دندان بكشيد . خيلي بهتر ميشود اگر بعد از هر وعده غذايي و ميان وعده ها مسواك بزنيد .

اين كار ها باعث از بين رفتن پلاك ها ميشود و مانع  از تجمع آنها ميشود ، پلاك ها با قند موجود در مواد غذايي كه ميخوريد تركيب ميشوند و منجر به تشكليل اسيد هايي ميشوند كه باعث پوسيدگي دندان ميشوند.

6. اگر از محصولات تنباكو استفاده مي كنيد، ترك كنيد.

سيگار كشيدن يا استفاده از ديگر محصولات تنباكو بدون دود (جويدني) خطر ابتلا به سرطان دهان و سرطان حنجره، رحم و مري را افزايش مي دهد؛ بيماري لثه؛ بوي بد دهان؛ تغيير رنگ دندان و گاهي روكش هايي مثل لمينت دندان ؛ و ساير مشكلات بهداشت دهان و دندان عمومي.