يچينگ چيست؟ 

بليچينگ (Bleaching) به معناي سفيد كردن است. از اين اصطلاح ممكن است در هر جايي استفاده شود و مختص به يك فيلد خاص نيست. زماني كه از اين واژه در دندانپزشكي استفاده شود، به آنبليچينگ دندان نيز اطلاق مي‌شود. كه به دو صورت آفيس بليچينگ (Office Bleaching) و هوم بليچينگ (Home Bleaching) انجام داده مي‌شود. در هر دو روش از مواد شيميايي خاصي براي سفيد كردن دندان‌ها استفاده مي‌شود كه در اين مقاله با روش سفيد كردن دندان در مطب دندانپزشكي بيشتر آشنا خواهيد شد.

آفيس بليچينگ چيست؟

به سفيد كردن دندان در مطب دندانپزشك عمومي يا يك متخصص ترميمي و زيبايي اصطلاحا آفيس بليچينگ (In-Office Teeth Whitening) نيز گفته مي‌شود. طي اين روش كه در ادامه مراحل آن كاملا توضيح داده شده است، متخصص به صورت كاملا ايمن و با كمك تجهيزات تخصصي، دندان‌هاي مراجعان را سفيد مي‌كند. تفاوت اين روش با روش هوم بليچينگ در نوع  تجهيزات بكار رفته و غلظت مواد سفيد كننده دندان است. با روش آفيس طي يك تا دو جلسه، دندان‌ها سفيد مي‌شوند، اما در روش هوم، بايد به مدت حداقل چند هفته از اين مواد براي سفيد شدن دندان‌ها استفاده كرد.

چه كسي مي‌تواند آفيس بليچينگ انجام دهد؟

اگر هر كدام از شرايط زير را داريد مي‌توانيد دندان‌هاي خود را با اين روش در مطب  بهترين متخصص ترميمي و زيبايي دندان سفيد كنيد. زيرا به بهترين شكل سفيد مي‌شوند:

تغيير رنگ ناشي از افزايش سن: با گذشت زمان، دندان‌ها به رنگ زرد، قهوه اي، سبز يا خاكستري تيره متمايل مي‌شوند كه ممكن است به دليل وراثت و يا غذاهايي باشد كه مي‌خوريد. دندان‌هايي كه به اين شكل تغيير رنگ مي‌دهند با اين روش بهتر  سفيد مي‌شوند.

دندان‌هايي كه با مصرف برخي غذاها و نوشيدني‌هايي مانند قهوه، شراب قرمز، سبزيجات و ميوه‌هاي تيره و … دچار تغيير رنگ شده‌اند.

تغيير رنگ ناشي از استعمال دخانيات.

چه كساني نبايد آفيس بليچينگ انجام دهد؟

آفيس بليچينگ براي افرادي كه يكي از شرايط زير را دارند توصيه نمي‌شود:

حساسيت دندان و لثه: براي جلوگيري از بروز حساسيت‌هاي بيشتر، دندانپزشك شما احتمالاً پلاك‌هاي سفيد كننده با غلظت كم پراكسيد كارباميد (كه غلظتش از پراكسيد هيدروژن كمتر است) را توصيه  كند.

تغيير رنگ شديد و عمقي دندان: برخي از لكه‌ها در برابر سفيدكننده‌هاي با غلظت بالا مقاوم هستند. در چنين مواردي متخصص ترميمي و زيبايي دندان ساير روش‌ها را براي اصلاح طرح لبخند توصيه مي‌كند. به عنوان مثال باندينگ دندان، ونيرها مانند لمينت دندان و يا كامپوزيت ونير و در موارد محدودي روكش دندان گزينه‌هاي جايگزين هستند.

دندان‌هايي كه با افزايش سن با تحليل ميناي دندان مواجه شده‌اند و دچار سايش هستند.