حلقه ارتودنسی چیست ؟ در چه مواردی از حلقه ارتودنسی استفاده می شود ؟ برای پاسخ به همه این سوال با این مقاله از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران همراه باشید.

حلقه های ارتودنسی که به آن نوارهای مولار (دندان آسیاب) نیز می گویند، حلقه هایی هستند که هنگام ساخت مجموعه ای از بریس ها، در اطراف دندان های پشتی شما نصب می شوند. از آن ها در ارتودنسی استفاده می شود تا لنگر محکمی به سیم کمان که در امتداد دهانه بریس ها قرار دارد، ارائه دهند.

همه افراد به این حلقه ها احتیاج ندارند، اما کسانی که این نیاز را دارند، باید مراقب باشند که یکپارچگی حلقه ها را حفظ کنند تا حلقه ارتودنسی لق نشوند و به دندان آسیب نرسانند.

موارد مصرف حلقه ارتودنسی

تمام کسانی که از بریس استفاده می کنند، احتیاجی به استفاده از این حلقه های ارتودنسی ندارند. برخی از آن ها برای رسیدن به تصحیح مورد نظر فقط به براکت و سیم قوس نیاز دارند.

نوارهای ارتودنسی در درجه اول برای کسانی استفاده می شود که نیاز به اصلاح عمده نیش و یا تراز شدن دندان دارند. این افراد شامل افرادی با شکاف بسیار گسترده دندان، گزش شدید ناهموار یا مسن تر و ساختار استخوانی کم انعطاف است که بسته به گسترده بودن تصحیح، ممکن است به دو یا چند حلقه نیاز باشد.

این ها اغلب برای کودکانی که هنوز دندان آن ها کاملاً رشد نکرده است، یک انتخاب ایده آل است؛ زیرا دندان ها را بهتر جدا می کنند. همچنین برای دندان هایی با پرکردگی های بزرگ (ایجاد یک پایه پایدارتر از براکت سیمانی) یا افرادی که برای اصلاح پیشامدگی دندان های بالا نسبت به دندان های پایین، با یک نقطه اتصال محکم تر به پوشش سر نیاز دارند، گزینه مناسبی است.

مزایا و معایب

در حالی که بسیاری از افراد حلقه های پلاستیکی، سرامیکی یا شفاف را ترجیح می دهند، اما همه خواهان این حلقه ها نیستند. به طور کلی به کسانی که نیاز به اصلاحات عمده دارند توصیه می شود که فولاد ضد زنگ را انتخاب کنند.

به علاوه، حلقه های سرامیکی و پلاستیکی ضخیم تر از نوارهای فلزی هستند و تمایل به لکه دار شدن دارند. معمولاً حلقه های سرامیکی باعث تحریک در برخی افراد می شوند.

حلقه ارتودنسی ممکن است باعث پوسیدگی دندان افراد شود. از آن جا که دندان کاملاً محاصره خواهد شد، هر غذایی که بین حلقه و دندان گیر کند، می تواند تا زمان آسیب دیدن، متوجه آن نشوید.

اگرچه مراقبت های روزانه و مناسب دندانپزشکی می تواند به کاهش خطر کمک کند، اما به طور کامل آن را کاهش نمی دهد.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی رنگی