لمینت دندان  چیست ؟ کاربردهای لمینت دندان چیست ؟ عوارض و مزایای لمینت دندان چیست ؟ لمینت پوسته‌های نازک سرامیکی یا کامپوزیتی است که به‌منظور پوشاندن سطح بیرونی، تغییر شکل و اندازه دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. از نظر ظاهری تقریباً شبیه به ناخن مصنوعی بوده و با چسب مخصوص روی دندان چسبانده می شود. لمینت با حداقل عوارض یکی از بهترین روش ها برای اصلاح طرح لبخند می باشد.

در ادامه با کلینیک دندانپزشکی جنت اباد همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

لمینت دندان چیست؟

همان‌طور که گفته شد لمینت سرامیکی و کامپوزیت عبارت‌اند از: لایه‌ای به رنگ دندان یا سفیدتر از آن برای اصلاح ناهنجاری‌هایی مانند ترک‌خوردگی، شکستگی، پوسیدگی، لب‌پریدگی و … همچنین اصلاح رنگ و درواقع تغییر رنگ دندان ها یکی از رایج‌ترین درمان‌های زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی محسوب می شود.

انواع لمینت

کامپوزیتی

به لمینت کامپوزیتی روش مستقیم نیز گفته می شود. در این روش دندان، تراش کمتری می خورد و در صورت مناسب بودن شرایط آن ممکن است نیاز به تراش نباشد، تنوع رنگی زیادی داشته و مقدار پایش پذیری آن بیشتر است. این روش نسبت به سایر روش ها مقرون به صرفه تر نیز می باشد.

سرامیکی

لمینت سرامیکی دارای جنس سرامیک یا چینی است و به آن روش غیر مستقیم گفته می شود. ثبات رنگ در این روش بیشتر از کامپوزیتی است، همچنین مقاوم تر از انواع کامپوزیتی بوده و ظاهر زیباتری دارد. لمینت سرامیکی گران قیمت‌تر از نوع کامپوزیتی است.

لمینت سرامیکی انواع مختلفی دارد: فلدسپاتیک، لمینت با بیس زیرکونیا، لمینت با بیس آلومینا، با استفاده از سیستم های CAD-CAM و انواع سیستم های IPS-Impress.

لمینت برای چه کسانی توصیه می شود؟

افرادی که به‌هم‌ریختگی دندان دارند یعنی فرورفتگی، برآمدگی و فاصله در دندان های آن ها وجود دارد.

افراد دارای دندان های ترک خورده و شکسته شده

اصلاح طرح لبخند به منظور درمان زیبایی

اصلاح جزئی ترتیب دندان های کج جلویی

اصلاح رنگ دندان ها، افرادی که بر اثر مصرف دخانیات، نوشیدن قهوه و عصب کشی تغییر رنگ شدیدی در دندان هایشان به وجود آمده است.

لمینت برای چه کسانی توصیه نمی شود؟

دندان های دارای پوسیدگی شدید، در این موارد لمینت پس از برطرف کردن پوسیدگی انجام خواهد شد.

افرادی که سایش مینای دندان دارند نمی توانند از لمینت استفاده کنند زیرا لمینت به خوبی روی دندان آن ها نمی چسبد و احتمال کنده شدن آن وجود دارد.

افرادی که عادت به دندان قروچه دارند. این کار باعث شکستن لمینت شده و به مرور زمان منجر به سایش آن نیز می شود.

بیشتر بدانیم : ارتودنسی بزرگسالان