اصولا برخی از مراجعان و بیمارانی که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند نگرانی های خاصی دارند که برای ما نیز قابل احترام هستند. برخی از آن ها ممکن است تمایلی به ارتودنسی ثابت معمولی نداشته باشند و برخی دیگر ترجیحشان استفاده از بریس های فلزی با الاستیک های رنگی باشد که چندان نقشی در درمان ندارند. اما در میان برخی از آن ها، نگرانی های مهم تری مطرح می شود که هر متخصص ارتودنسی باید به خوبی آن را در نظر گرفته و مدیریت کند. برای مثال ممکن است مراجعان، دندان یا دندان هایی پر شده داشته باشند، روکش یا لمینت دندان یا حتی ایمپلنت داشته باشند. این نگرانی ها واقعا مهم هستند و ما در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی آرتمان درمان فعلا به مورد اول یعنی ارتودنسی دندان پر شده میپردازیم. میخواهیم ببینیم که آیا یک دندان پر شده را میتوان ارتودنسی کرد یا خیر.

مختصری درباره پر کردن دندان

پرکردن دندان موثرترین راه برای برداشتن یا متوقف کردن پوسیدگی دندان است. دندانپزشکان پس از از بین بردن آثار پوسیدگی و تمیز کردن آن، در حفره ایجاد شده مواد پر کننده ای قرار میدهند تا سطح دندان مانند سابق شده و ظاهرش حفظ شود. مهمترین مواد پر کننده دندان آمالگام و کامپوزیت دندان هستند. اغلب افرادی که نگرانی ذکر شده در مقدمه را دارند میخواهند بدانند که ارتودنسی دندان پر شده با این دو ماده امکانپذیر است یا خیر؟ اگر هست چگونه؟ و باید به چه نکاتی توجه کنند.

بهترین روش ارتودنسی دندان برای  دندان های پر شده چیست؟

بسته به نوع و شدت مشکل ارتودنسی شما و همچنین میزان پوسیدگی ترمیم شده نوع دستگاه مورد استفاده برای افرادی که دندان پر شده دارند متفاوت خواهد بود. اگر میزان پوسیدگی زیاد است استفاده از ارتودنسی متحرک با پلاک های شفاف بهتر است. اما اگر میزان پوسیدگی کم تا متوسط است ارتودنسی ثابت فلزی بهترین روش درمان خواهد بود.

آیا ممکن است در طول ارتودنسی با پوسیدگی دندان مواجه شوم؟

از آنجا که افراد تحت درمان ارتودنسی تحت مراقبت های منظم دندانپزشکی قرار می گیرند بسیار بعید است که دندان های شما پوسیده شود مگر اینکه خودتان در رعایت بهداشت کوتاهی کنید. هرگونه مشکلات احتمالی در این خصوص احتمالاً خیلی زود مورد توجه و مراقبت متخصص قرار خواهد گرفت و شما نباید نگران این موضوع باشید. اما از آنجا که برخی از بیماران ممکن است تا چندین سال از بریس استفاده کنند و ممکن است چندین معاینه منظم را از دست بدهد شاید احتمال تشکیل پوسیدگی زیادش شود.

بیشتر بدانیم : همه چیز در مورد ارتودنسی دندان