فاصله بین دندان ها ممکن است در افراد مختلفی دیده شود. از کودکان گرفته تا بزرگسالان مسن ممکن است میان دو یا چند عدد یا همه دندان ها فواصل قابل توجهی وجود داشته باشد .  در این مقاله بابهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان از کلینیک آرتمان همراه باشید تا با تمامی روش های بستن فاصله بین دندان ها آشنا شوید.  

دیاستما یا فاصله بین دندان ها چیست؟

دیاستما (diastema) نام علمی فاصله های بین دندانی در افراد مختلف است. این فاصله ممکن است در میان همه دندان ها دیده شود اما اغلب در بین دو دندان جلویی در فک بالا یا پایین دیده می شوند. به طور دقیق و علمی تر هرگاه فاصله بین دو عدد دندان بیشتر از 0.5 میلی متر باشد می گوییم که دیاستما وجود دارد.

لل ایجاد دیاستما یا افزایش فواصل بین دندانی چیست؟

  • مهم ترین علل ایجاد دیاستما بین دو دندان عبارتند از:
  • عدم هماهنگی اندازه دندان ها و استخوان فک
  • بزرگ بودن بیش از اندازه زائده فرنوم لبیال (labial frenum)
  • بیماری های بافت لثه
  • اشتباه در بلع مواد غذایی
  • عادت های نامناسب
  • از دست دادن یا ریزش دندان های شیری

درمان دیاستما

درمان ارتودنسی دندان

یک دکتر متخصص ارتودنسی معمولاً دیاستما را با بریس درمان می کنند. بریس ها به دندان ها فشار می آورند و با گذشت زمان فاصله را کاهش می دهند. ممکن است حتی برای بستن فواصل کوتاه نیاز باشد که همه دندان ها را بریس بکشید زیرا ارتودنسی یک دندان یا دو دندان کافی نیست و همان یک یا دو دندان روی نظم و هماهنگی سایر دندان ها تاثیر می گذارند

روکش دندان، باندینگ، ونیر دندان

ارتودنسی دندان از بهترین و موثرترین روش های بستن اصولی فاصله بین دندان است اما با توجه به اینکه هزینه ارتودنسی همه دندان ها می تواند نسبتا بالا باشد شاید بخواهید با روش های دیگری مانند باندینگ دندان یا ونیر و باندینگ به صورت ظاهری فاصله ها را ببندید. اما دقت داشته باشید که تنها به شرطی می توانید روکش، باندینگ و یا لمینت دندان کنید که فاصله زیاد نباشد دچار پوسیدگی دندان  نشده باشد.

دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت دندان

اگر علت ایجاد دیاستما فقدان دندان یا دندان از دست رفتن دندان باشد شما می توانید برای بستن دندان ها ابتدا درمان ارتودنسی انجام دهید و سپس از یک روش جایگزین دندان مانند ایمپلنت دندان بهره مند شوید. ایمپلنت زیبایی، ماندگاری و استکام بسیار بالایی دارد و یکی از مهم ترین پروسه های احتمالی طراحی لبخند است.