اگر بیمار دچار کجی دندان در دندان های جلویی خود باشد، می تواند با استفاده از ارتودنسی به درمان دندان کج خود بپردازد، سپس اقدام به گذاشتن لمینت کند. اما اگر بیمار بخواهد با روشی سریع تر و کم هزینه تر به رفع کجی دندان خود بپردازد با استفاده از لمینت دندان کج، در کمترین زمان ممکن می تواند به نتیجه دلخواه برسد.

در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ارتمان با انواع روش درمان دندان کج آشنا خواهید شد:

لمینت دندان کج

لمینت به عنوان پوششی بر روی دندان قرار می گیرد و می تواند باعث رفع کجی دندان شود؛ اما به درمان ناحیه موردنظر نمی پردازد. درنتیجه کجی دندان باعث ایجاد خطراتی در سلامت دندان های بیمار می شود. پس هیچ دندانپزشکی استفاده از این روش را بدون ارتودنسی کردن پیشنهاد نخواهد کرد.

مزایای لمینت برای دندان کج

  • در مدت زمانی کمتری، نیتجه دلخواه حاصل می شود.
  • دارای ظاهری طبیعی است و قابل تشخیص نیست.
  • نیازی به بی حسی ندارد و روشی بدون درد است.
  • بافت لثه به خوبی می تواند لمینت را تحمل کند.

انواع روش های درمانی دندان کج

اگر بیمار برای درمان دندان کج خود بخواهد از ارتودنسی استفاده کند، روش های درمانی متعددی وجود دارد که دندانپزشک با توجه به میزان ناهنجاری دهان و فک استفاده از یکی از روش های زیر را پیشنهاد خواهد کرد:

ارتودنسی فلزی

این روش یکی از رایج ترین روش های درمانی است که دارای بند، سیم و براکت های قابل انعطاف است که با عقب کشیدن دندان باعث جایگیری دندان ها در جای خود می شود؛ برای اینکه براکت ها تاثیر خود را بر روی دندان ها بگذارند لازم است 1 الی 2 سال از این روش استفاده کرد.

اینویزیلاین

این نوع درمان که به «ارتودنسی نامرئی» نیز شناخته می شود دارای  الاینرهای شفافی است که بر روی دندان قرار می گیرند. بیمار می توانند 20 الی 22 ساعت از آن استفاده کند؛ اما باید هر دو هفته یکبار تعویض شوند. از مزیت های آن این است که بیمار می تواند در حین غذا خوردن و مسواک زدن آن را از دهان خارج کند، اگر بیمار طبق دستور پزشک از این نوع ارتودنسی استفاده کند یکی از بهترین روش ها برای درمان دندان کج است.

ارتودنسی سرامیکی

این نوع ارتودنسی ظاهری شبیه ارتودنسی فلزی دارد، اما دارای بریس یا سیم های شفاف و روشنی است که به راحتی قابل رویت نمی باشد. از معایب آن لکه پذیر بودن و احتمال بالای شکستگی آن است.

کانتورینگ یا لیزر

دندانپزشک با تراش مینای دندان آن را به شکل دلخواه صیقل می دهد و پولیش می کند. اما از معایب آن این است که با تراشیدن مینای دندان امکان پوسیدگی دندان و بیماری های لثه وجود دارد.

جراحی و ردیف کردن دندان های کج

گاهی ارتودنتیست برای ترمیم بافت لثه و فک این روش را توصیه می کند که باعث قرار گیری دندان ها در مسیر درست خود خواهد شد.