یکی از سوالات رایج در زمینه لمینت دندان، تفاوت میان لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیت ونیر است که در ادامه این مقاله کلینیک دندانپزشکی جنت اباد ، تفاوت­های میان این دو را از جنبه­های مختلف، بررسی می­کنیم:

تفاوت از لحاظ پروسه درمان

لمینت سرامیکی، پس از تراش دندان و قالب­گیری توسط لابراتوار ساخته می­شود و در نهایت، توسط دندانپزشک فرم داده می­شود. طول درمان لمینت­های سرامیکی حدوداً ۱۰ الی ۱۵ روز است.

کامپوزیت ونیر توسط دندانپزشک در همان جلسه، فرم داده می­شود و نیاز به تراش دندان و قالب­گیری توسط لابراتوار ندارد. طول درمان در کامپوزیت ونیر، ۴ الی ۵ ساعت است که معمولاً در یک جلسه انجام می­شود.

تفاوت از لحاظ ثبات رنگ

ونیر کامپوزیت ، نسل جدید کامپوزیت­های دندان محسوب می شود که در صورت انجام توسط دندانپزشک متخصص زیبایی دندان، ثبات رنگ و زیبایی عالی خواهد داشت. ولی باید توجه داشته باشید که کامپوزیت ونیر نیاز به پالیش سالیانه دارد.  لمینت سرامیکی به دلیل ساختار کریستالی و جذب آب کمتر، نسبت به کامپوزیت­ ونیر، ثبات رنگ بیشتری داشته و نیاز به پالیش سالانه هم ندارد.

تفاوت از لحاظ استحکام

مواد استفاده شده در کامپوزیت ونیر، به لحاظ ماهیت فیزیکی که دارد قطعاً پس از یک مدت، تغییر رنگ خواهد داد (بخصوص اگر مصرف قهوه یا نوشیدنی­های رنگی زیاد باشد). همچنین کامپوزیت ونیر مستعد شکسته شدن است. ولی جای نگرانی نیست، چراکه کامپوزیت ونیر قابل بازگشت بوده و در صورت لزوم، دندانپزشک می­تواند آنها را جایگزین نموده یا به طور کلی از روی دندان­ها بردارد. با این حال، کامپوزیت ونیر ماندگار بوده و اگر رسیدگی و مراقبت مداوم انجام شود، ۴ الی ۸ سال دوام خواهد داشت.

لمینت سرامیکی به علت لعابکاری سرامیک، در مقابل شکستگی و لکه­دار شدن به شدت مقاوم است. بنابراین، لمینت­ سرامیکی طول عمر بیشتری داشته و در صورت رسیدگی و نگهداری مناسب می­تواند تا بیش از ۱۵ سال دوام داشته باشد.

تفاوت از لحاظ هزینه درمان

هزینه کامپوزیت ونیر به مراتب پایین­تر از لمینت سرامیکی است و این مزیت خوبی برای کامپوزیت ونیر محسوب می­شود.

تفاوت از لحاظ میزان تراش دندان

میزان تراش دندان، در هر دو مورد، بسیار کم بوده یا حتی فرآیند درمان می­تواند بدون تراش انجام ­شود؛ بصورتی که هیچگونه آسیبی به بافت دندان وارد نمی­شود.