با افزایش سن، دندان های ما نیز پیر شده و مانند روزهای اول نخواهند بود. حتی اگر دندانهای دائمی ما (بعد از دندان های شیری) در طول زمان و با مسن شدن ما به خوبی مراقبت شوند و دوام داشته باشند باز هم ممکن است با مشکلات دندانی شامل پوسیدگی دندان، تروما و وارد شدن ضرفه به دندان و سایر مشکلات مشابه دیگر روبرو شوند. به این معنی که احتمالا برای ترمیم و ممانعت از مرگ دندان نیاز به انجام درمان ریشه دندان (عصب کشی ) و یا حتی کشیدن دندان باشیم. برای ترمیم دندان در این وضعیت اغلب نیازمند روش های دندانپزشکی ترمیمی مانند روکش دندان، لمینت دندان ، ایمپلنت دندان یا بریج دندانی هستیم. اکنون فرض کنید که ما دندان هایمان روکش شده است و برخی از آن ها کج هستند، آیا با این وجود امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد؟ این مقاله از کلینیک دندانپزشکی جنت اباد به این موضوع مهم میپردازد.

آیا امکان ارتودنسی دندان روکش شده وجود دارد؟

در ساده ترین حالت پاسخ شما به این سوال “بله” خواهد بود. شما حتی با وجود روکش دندان باز هم میتوانید ارتودنسی کنید. بنابراین اگر شما نیز روکش دندان دارید اجازه ندهید که این موضوع مانع از صاف شدن دندان هایتان با کمک ارتودنسی شود. بلکه در اولین فرصت ممکن برای معاینه و مشاوره ارتودنسی به مطب یک متخصص خوب مراجعه کنید.

اگر دندان کج و دندان روکش شده دارید، ارتودنسی کنید

هرچند که بهتر است بعد از اتمام ارتودنسی دندان ها را روکش کرد، اما برخی افراد (عموما بزرگسالان) اول روکش کرده اند و سپس به فکر ارتودنسی افتاده اند. اما حای نکرانی نیست و حتی در این بزرگسالان نیز امکان ارتودنسی وجود دارد. متخصصان معمولا تکنیک های خاصی برای ارتودنسی دندان هایی که ساختار مصنوعی دارند استفاده میکنند. آن ها با احتساط بیشتری اقدام به اعمال نیرو و نصب بریس میکنند. تمام سعی یک متخصص ارتودنسی خوب این است که روکش دندان جابجا نشود و تحت تاثیر حرکت ارتودنسی نشکند یا شل نشود.

چون دندان روکش شده ریشه دارد نگرانش نباشید

دندان هایی که روکش شده اند شاید زنده نباشند و بافت زنده در آن ها وجود نداشته باشد اما فراموش نکنیم که همچنان ریشه دارند و به لثه و استخوان متصل هستند. بنابراین آن ها نیز در طول مدت زمان ارتودنسی حرکت میکنند. اما باید با احتیاط و در مدت زمان بیشتری اینکار را انجام داد. بنابراین احتمالا به این نکته پی بردید که ممکن است مدت زمان ارتودنسی دندان روکش شده بیشتر باشد.

بهترین روش ارتودنسی دندان روکش شده چیست؟

برای ارتودنسی دندان روکش شده می توانید از ابتدایی ترین اما موثرترین روش ارتودنسی یعنی بریس معمولی استفاده کرد. همچنین روش های جایگزین دیگر مانند پلاک های ارتودنسی شفاف نیز گزینه های دیگر درمان هستند که به خوبی میتواند از آن ها همراه بریج دندان نیز استفاده کرد. اما در هر دو نوع درمان باید به این نکته توجه کنید که ممکن است مدت مزان ارتودنسی برای دندان هایی که روکش یا بریج دارند بیشتر از افراد معمولی باشد که روکش ندارند. بنابراین انتظارات معقولانه ای از ورند درمان خودتان داشته باشید.