بر اساس اینکه دلیل و هدف انجام جراحی لثه چیست، انواع جراحی این بافت را به دو دسته زیبایی و درمانی تقسیم بندی می‌کنند. زمانی که هیچ بیماری در خصوص بافت لثه وجود نداشته باشد و جراحی صرفا به دلیل بهبود طرح لبخند و زیبایی صورت بگیرد، گفته می‌شود که عمل جراحی زیبایی لثه انجام شده و زمانی که هدف از انجام عمل ترمیم یا درمان یک مشکل مرتبط با لثه باشد، جراحی درمانی است. در ادامه با انواع جراحی‌های زیبایی و درمانی بافت لثه آشنا خواهید شد.

عمل کانتورینگ لثه

کانتورینگ لثه یا (Gum Contouring) که نوعی عمل جراحی زیبایی لثه است، تحت عنوان لیفت لثه یا (gum lift) نیز شناخته می‌شود. این پروسه صرفاً یک عمل جراحی زیبایی است و برای افرادی انجام داده می‌شود که لثه سالمی دارند، اما، از ظاهر و اندازه لثه‌های خود رضایت ندارند. طی این عمل، جراح یا متخصص لثه با کمک چاقوی جراحی یا با استفاده از لیزر، شکل لثه‌ها را تغییر می‌دهد تا طول دندان‌ها بلندتر و میزانی از دندان که به هنگام لبخند دیده می‌شود، بیشتر باشد و خط لثه نیز یکدست و هماهنگ شود. بسیاری از افراد عمل جراحی لیفت لثه را به عنوان یکی از فرآیند‌های اصلاح طرح لبخند خود انجام می‌دهند و نتایج قابل توجهی نیز دریافت می‌کنند.

عمل جراحی افزایش طول تاج دندان (Crown Lengthening)

این عمل برای افرادی تدارک دیده می‌شود که قصد انجام پروسه‌های ترمیمی و زیبایی دندان را دارند. برای مثال از این روش برای کسانی که قصد دارند روکش دندان یا لمینت دندان داشته باشند، اما طول دندان و سطوح دندان برای قرارگیری روکش یا لمینت کافی نیست و کوتاه است استفاده می‌شود.

عمل جراحی فرنکتومی (Frenectomy)

فرنوم لب، بافتی است که در همه انسان‌ها وجود دارد. این زائده درست در خط وسط زیر لب فوقانی قرار دارد. و بخش داخلی لب را به بافت لثه متصل می‌کند. در حالت عادی، این زائده کوچک است و با بالا زدن لب بالا، قابل مشاهده است. در برخی افراد ممکن است سایز این زائده زیاد باشد. به طوری که مشکلاتی مانند فاصله بین دو دندان پیش (جلویی) در فک بالا را به وجود می‌آورد. برای اینکه متخصصان دندانپزشکی (مانند متخصص ارتودنسی یا متخصص ترمیمی و زیبایی دندان) بتوانند این فاصله بین دندان ها را از بین ببرند، ابتدا باید فرنوم برداشته شود. به عمل برداشته شدن این زائده فرنکتومی گفته می‌شود که نوعی عمل جراحی لثه است.

جراحی دندان نهفته و نیمه نهفته (Impacted Tooth Exposure)

به دندان‌هایی که انتظار می‌رفت طی دوره زمانی خاصی از لثه بیرون بیایند و رشد کنند اما هنوز یا کاملا بیرون نیامده‌اند و یا کلاً هنوز زیر لثه هستند، به ترتیب دندان نیمه نهفته و نهفته گفته می‌شود. دندان عقل، دندانی است که در بسیاری از افراد به صورت نهفته یا نیمه نهفته است. به عمل جراحی که باعث بیرون کشیدن یا در معرض دید قرار گرفتن این دندان‌ها می‌شود، جراحی دندان های نهفته یا نیمه نهفته گفته می‌شود. این پروسه نیز یک عمل جراحی لثه شایع است.