از بین بردن فاصله بین دندان ها (به ویژه دندان‌های جلویی) که فاصله بین آن‌ها از نظر زیبایی می‌تواند ناخوشایند باشد، تأثیر زیادی در بهبود وضعیت ظاهری و چهره شما خواهد داشت. بستن فاصله بین دندانها نه تنها باعث بهبود عملکرد دهان و دندان‌ها می‌شود، بلکه امکان مسواک زدن و کشیدن نخ دندان با راحتی و سهولت بیشتر را فراهم می‌کند و به این ترتیب شما می‌توانید دندان‌های خود را سالم‌تر نگه دارید. در این مقاله  از کلینیک دندانپزشکی آرتمان با تمام روش های بستن فاصله بین دندان هااز جمله ارتودنسی دندان آشنا خواهید شد.

علت به وجود آمدن فاصله بین دندان‌ها چیست؟

علاوه بر ناهنجاری‌هایی که در رشد طبیعی دندان‌ها به وجود می‌آید، چندین عامل دیگر هم می‌توانند باعث بروز دیاستما یا همان فاصله بین دندان ها شوند که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

  • ناهماهنگی در اندازه دندان‌ها و فک
  • افتادن دندان‌ها یا کشیدن دندان
  • ساختار غیر طبیعی استخوان فک
  • زبان زدن به دندان‌ها
  • بزرگ بودن لگام لب یا زائده فرنوم
  • روش‌های موجود برای رفع فاصله بین دندان‌ها

روش‌های اصلی که برای بستن فاصله بین دندان ها وجود دارد، عبارتند از:

ارتودنسی دندان

روش‌های جدید ارتودنسی اغلب برای اصلاح موقعیت دندان‌هایی که دچار انحراف یا شلوغی هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن از ارتودنسی برای رفع فاصله بین دندان ها و اصلاح ناهنجاری‌های فک و دندان استفاده می‌شود. 

ونیر و روکش‌های پورسلاین (ترمیم و تعویض)

ونیر‌های پورسلاین یا همان لمینت دندان از نظر زیبایی و شکل ظاهری، خیلی بهتر از باندینگ هستند. ونیر در صورتی می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد که:

زیبایی ظاهری در مقایسه با هزینه درمان، اولویت بیشتری برای شما داشته باشد.

با تراشیدن یا برداشتن قسمتی از مینای دندان خود در صورت لزوم، مشکلی نداشته باشید.

نخواهید که از باندینگ به خاطر حساسیت در برابر ترک خوردن و شکستن و نیز از روکش(  به خاطر بالا بودن هزینه آن استفاده کنید.

روکش و پُل دندانپزشکی (بریج)

علی‌‌رغم آنکه روکش‌ها می‌توانند نتایج خیلی خوبی از نظر زیبایی دندان به دنبال داشته باشند (دقیقاً مانند باندینگ، در پُر کردن فاصله‌ بین دندان ها و شفاف کردن رنگ آن ها کارآیی خوبی دارد)، اما معمولاً برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها از این روش استفاده نمی‌شود. زیرا برای جایگذاری روکش بر روی دندان لازم است که قسمت قابل توجهی از ساختار طبیعی مینای دندان تراشیده شود. اما در موارد خاصی که خود مینای دندان به شدت آسیب دیده باشد، این روکش‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای درمان آن باشند و حالت ظاهری ظریف و زیبایی هم برای دندان ایجاد می‌کند.