درمان ارتودنسی در زمان بارداری دارای شرایط ویژه‌ای می‌باشد. بدن تمام بانوان در دوران بارداری دستخوش تغییرات قابل توجهی می‌شود. مادران با رعایت اصول مراقبت جسمی، روحی و عاطفی در حقیقت سرمایه‌گذاری ارزشمندی را انجام می‌دهند که فرزند شاد و سالم ثمره آن است. طبیعی است که حفظ سلامت دهان و دندان نقش مهمی در سلامت کلی بدن دارد و نباید در این دوران نادیده گرفته شود. با خواندن این مقاله ازکلینیک دندانپزشکی جنت آباد یکی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی بارداری اطلاعاتی درباره انجام ارتودنسی در زمان بارداری به دست خواهید آورد.

از قدیم این اعتقاد وجود داشته که در طول دوره بارداری سطح کلسیم دندان های مادر کاهش پیدا می کند. به هر حال مشخص است که کلسیم مورد نیاز کودک از رژیم غذایی مادر و نه دندان های وی تامین می شود. به هر حال اگر سطح کلسیم در رژیم غذایی کافی نباشد، کودک مواد معدنی مورد نیاز خود را از ذخایر موجود در استخوان های مادر تامین می کند و می تواند منجر  به بروز دندان درد در بارداری شود.

انجام ارتودنسی در دوران بارداری

چنانچه رادیولوژی دندان را پیش از بارداری انجام داده‌اید، می‌توانید با خیال راحت و بدون ترس از آسیب دیدن جنین درمان ارتودنسی را ادامه دهید، البته با توجه به تجربه بارداری پیشین و توصیه‌های متخصص ارتودنسی باید ملاحظاتی را در نظر بگیرید و اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنید. اما اگر باردار هستید یا فکر می‌کنید که باشید، اما هنوز عکس دندان نگرفته‌اید، بهتر است جنین در معرض اشعه ایکس قرار نگیرد و درمان ارتودنسی را پس از زایمان شروع کنید.

محدودیت‌ها و ملاحظات ارتودنسی در دوران بارداری

بانوان در دوران بارداری باید در بسیاری از فعالیت‌ها تجدید نظر کنند و با دقت بیشتر و با راهنمایی متخصص مواد غذایی، ورزش‌ها و داروهای لازم را انتخاب کنند. دندانپزشکی نیز حوزه‌ای است که نیاز به تغییر رفتاری دارد. نکته‌های زیر در ارتودنسی دوران بارداری باید در نظر گرفته شود:

  • مشکلات لثه را در طول بارداری مدیریت کنید
  • از تغییرات هورمونی در بدن و تاثیر آن بر روی دندان ها مطلع باشید
  • هر تغییری را باید به متخصص ارتودنسی اطلاع دهید
  • برای نصب دستگاه های ارتودنسی در زمان باداری نیازی به بیهوشی و بیحسی نیست
  • مساله حالت تهوع و استفراغ را در نظر بگیرید