اگر شما هم علاقه مند به آشنایی با لمینت دندان جلو هستید، لطفا با بهترین متخصص ترمیم و زیبایی دندان از کلینیک دندانپزشکی آرتمان در این مقاله همراه باشید.

لمینت دندان لایه ای نازک از مواد است که متناسب با فرم و ویژگی های هر فرد ساخته و به دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها اغلب اوقات با رنگ های طبیعی ساخته می شوند که تقریباً شبیه به رنگ دندان است و در بخش جلوی دندان ها استفاده می شود تا سبب زیباتر شدن لبخند شوند.

 انواع لمینت دندان

بطور کلی دو نوع لمینت وجود دارد:

لمبنت سرامیکی

لمینت کامپوزیتی

لمینت دو دندان جلو

اگر هدف اصلاح طرح لبخند باشد، عموماً لازم است ۱۰-۸ واحد از دندان های فرد لمینت شوند؛ اما گاهی اوقات می توان فقط ۲ دندان جلو را لمینت کرد و به نتیجه دلخواه رسید. لمینت در اکثر مواقع تنها برای فک بالا انجام می شود؛ اما می توان فک پایین را نیز لمینت کرد. رنگ و میزان سفیدی لمینت سلیقه ای بوده و فرد درجه سفیدی آن را انتخاب می کند. گاهی اوقات دندانپزشک تشخیص می دهد که تنها دو دندان جلو نیاز به لمینت دارند و بقیه دندان ها لازم نیست اصلاح شوند.

در این صورت تنها این رنگ آن هاست که با هم متفاوت است. در این هنگام می توان با بلیچینگ دندان بقیه دندان ها را سفید و همرنگ دندان های لمینت شده کرد

آیا لمینت به دندان آسیب وارد می کند؟

لمینت کامپوزیتی نه تنها به دندان آسیب نمی زند، بلکه اگر دندان ساییده شده باشد و یا دچار ترک خوردگی باشد، بعلت باند شدن با مینای دندان از آن محافظت هم می کند. در لمینت سرامیکی چون تراش دندان جزئی است آسیبی به دندان وارد نمی شود.

مراقبت از لمینت دندان

در مراقبت از لمینت نباید با دندان جلو مواد خیلی سفت را فشار داد. افراد زیادی مایلند تنها یک یا چند دندان را که لب پر شده یا شکسته شده است را لمینت کنند و برخی دیگر برای طرح لبخند تمایل دارند ۸-۶ دندان خود را لمینت کنند.

معمولاً استفاده از ۸ لمینت برای دندان های جلو مناسب است؛ اما اگر کسی بخواهد تنها یک یا دو دندان خود را لمینت کند امکان پذیر است. دوام و طول عمر لمینت سرامیکی به نحوه مراقبت از دندان ها بستگی داشته و با رعایت بهداشت دهان و دندان، مسواک زدن، کشیدن نخ دندان و معاینات دوره ای هر ۶ ماه یکبار می توان عمر لمینت های سرامیکی را تا ۱۵ سال افزایش داد.