امروزه دندانپزشکان نه تنها به درمان و ترمیم دندان توجه دارند؛ بلکه زیبایی دندان یکی از اهداف آنها به شمار می رود. روش های ترمیم و زیبایی دندان همگی با هدف طرح لبخند زیباست و هزینه آن به مواد، تجهیزات و دستمزد دندانپزشک و نوع درمان بستگی دارد.

زیبایی دندان با استفاده از کامپوزیت دندان

بعضی از درمان های زیبایی باعث بالا بردن سلامت دهان و دندان می شود. مثلاً پر کردن دندان با مواد سرامیکی در مقایسه با آمالگام ظاهر بهتری به دندان داده و میزان کمتری از مینای دندان تراش داده می شود. در دندانپزشکی زیبایی موادی به دندان اضافه یا از آن کم می شود. بدین منظور در دنداپزشکی از اقدامات غیر قابل بازگشت روی دندان ها  خودداری می شود. در این روش مواد همرنگ دندان بوسیله چسب مخصوص به سطح جلوی دندان چسبانده می شود.

زیبایی دندان با استفاده از لمینت های سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی، لایه هایی از سرامیک هستند که عیوبی از قبیل تغییر رنگ دندان را پوشانده و سبب زیبایی آن ها می شوند. در استفاده از لمینت قسمتی از مینای دندان باید تراش داده شود. در واقع ونیرها لایه های بسیار نازکی هستند که برای برطرف کردن ترک ها و شکستگی های دندان روی آنها قرار می گیرند و سبب زیبا کردن ظاهر آنها می شوند. ونیرها از جنس پرسلین یا رزین کامپوزیت هستند. رزین مایعی است که می تواند به جامدی سخت تبدیل شود.

استفاده از پل های بین دندانی یا بریج

یکی از تکنیک های دیگر زیبایی و ترمیم دندان، بریج ها هستند. در این روش درمان روکش به شکل پل نصب می شود تا موجب پیوستگی دندان ها شود. این کار با کمک دو دندان کناری انجام می شود. بریج ها تنها جنبه زیبایی ندارند. در مقایسه با ایمپلنت و ارتودنسی، از لحاظ اقتصادی مقرون بصرفه تر و اجمالی تر بوده و بدون ایمپلنت یا ارتودنسی می توانند سبب بهبود وضعیت آنها شوند.

ایمپلنت ها

هر گاه به هر دلیلی یکی از دندانها دچار مشکل شده و بیفتد، مشکل بزرگی در زیبایی دندان ها بوجود خواهد آمد. ایمپلنت ها در این هنگام می توانند این مشکل را جبران کرده، فضای خالی را پر نموده و ظاهر دهان را زیباتر کنند. البته لازم به ذکر است که ایمپلنت دندان بیشتر در جهت بهبود و اصلاح مشکلات دندانی است؛ اما نقش آن در زیبایی نیز بی تأثیر نیست.

بلیجینگ یا سفید کردن دندان ها

عوامل زیادی در رنگ، ظاهر و سلامت دندانها دخیل هستند. دندان های سفید نشانگر بهداشت و سلامتی دهان و دندان است. بلیجینگ دندان راهکاری برای چند درجه سفیدتر کردن دندانها بوده و منجر به زیبایی دندان ها می شود. در بلیچینگ که به منظور سفید کردن دندانهاست لکه دندانها از بین می رود. تغییر رنگ مینای دندان که به علل مختلفی همچون قهوه، چای، سیگار، ارث و بالا رفتن سن نیز می تواند اتفاق بیفتد با این روش قابل درمان است. این کار توسط ماده سفید کننده انجام می شود و هر جلسه 45 دقیقه تا یک ساعت طول می کشد.