ارتودنسی طرح لبخند یکی از پرطرفدارترین، ایمن ترین و کم تهاجمی ترین روش های اصلاح فرم دندان ها و فک ها است که طرفداران زیادی دارد. برای آشنایی بیشتر با ارتودنسی طرح لبخند و روش های انجام آن، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

امروزه داشتن دندان ها و لبخندی زیبا، یکی از مهم ترین ملاک های زیبایی محسوب می‌شود. روزانه افراد زیادی به کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی دندان مراجعه می‌کنند تا با انجام روش های ترمیمی و زیبایی دندانپزشکی، لیخند خود را جذاب تر، زیباتر و سفیدتر کنند. روش های زیادی برای اصلاح فرم و زیبایی دندان ها وجود دارد. بعضی از روش های زیبایی، ترمیمی و بعضا درمانی که امروزه در مطب های دندانپزشکی استفاده می‌شوند عبارتند از: سفید کردن دندان ها با استفاده از بلیچینگ دندان ها، اصلاح دندان ها با کامپوزیت، انجام لمینت دندان ها و انجام انواع روش های ارتودنسی.

ارتودنسی طرح لبخند چیست؟

ارتودنسی دندان ها در واقع یک روش درمانی و ترمیمی، برای اصلاح وضعیت و فرم دندان ها و فک هایی است که در محل مناسبی قرار ندارند. با انجام ارتودنسی می توان این دندان ها و فک ها را به محل صحیح هدایت کرد. ارتودنسی طرح لبخند در واقع نوعی ارتودنسی است که تمرکز آن بر صاف کردن و مرتب کردن دندان هایی است که به هنگام لبخند زدن دیده می‌شوند. این دندان ها که به طرح لبخند معروفند، معمولا شامل هشت دندان جلویی در فک بالا هستند. برای فهمیدن این که کدام دندان ها طرح لبخند شما را تشکیل می‌دهند، کافی است جلوی آینه بایستید و لبخند بزنید. دندان هایی که در این حالت دیده می‌شوند همان دندان های طرح لبخند شما هستند.

روش های انجام ارتودنسی طرح لبخند چیست؟

دندانپزشکان ،ارتودنسی روی دندان ها را به دو روش کلی انجام می‌دهند. تفاوت این دو روش در نوع بریس هایی است که در آن ها استفاده می‌شود. ارتودنسی های فلزی، سرامیکی و لینگوال با کمک بریس های ثابت انجام می‌شوند. براکت های این بریس ها به دندان های بیمار می‌چسبند و بیمار نمی‌تواند آن ها را جدا کند. ارتودنسی اینویزیلاین یا نامرئی، به روش متحرک انجام می‌شود. در انجام این نوع از ارتودنسی ها، بریس هایی که روی دندان ها قرار می‌گیرند به دندان ها نمی‌چسبند و بیمار می‌تواند به طور موقتی آن ها را از دهان خود خارج کند.

طول دوره درمان با ارتودنسی چقدر است؟

طول دوره درمانی ارتودنسی در بیماران مختلف متفاوت است. این دوره درمانی ممکن است از شش ماه تا سه سال متفاوت باشد. طول دوره بسته به عوامل مختلفی کوتاه تر یا بلندتر می‌شود. بعضی از عواملی که در تعیین طول دوره درمان با ارتودنسی نقش دارند عبارتند از:

  • سن بیمار
  • نوع ناهنجاری بیمار
  • شدت ناهنجاری بیمار
  • نوع بریس های ارتودنسی استفاده شده
  • میزان مراقبت بیمار از دندان ها و بریس های ارتودنسی.