دندانپزشکی بارداری اهمیت ویژه ای دارد. در این دوران تغییرات زیادی از جمله افزایش وزن، حالت تهوع صبحگاهی، خستگی مفرط، افزایش اشتها، میل به مصرف مواد غذایی شیرین یا ترش و …. در بدن اتفاق می افتد. یکی از مهمترین تغییراتی که در این دوران ممکن است در بدن اتفاق بیافتد افزایش احتمال عفونت و التهاب لثه ها است.

در ادامه این مقاله با کلینیک دندانپزشکی جنت اباد همراه باشید تا شما را در رابطه با دندانپزشکی در دوران بارداری راهنمایی کنیم.

چه عواملی باعث بروز درد دندان در بارداری می شوند؟

شاخص ترین علل عبارتند از: تورم، التهاب لثه ها و پوسیدگی دندان ها. برخی دیگر از علل دندان دردر در دوران بارداری می توانند شامل موارد زیر گردند:

عفونت لثه

تغییرات هورمونی که در دوران بارداری اتفاق می افتند می توانند منجر به التهاب و تورم لثه ها نیز شوند. التهاب لثه احتمال عفونت لثه، بیماری های دندانی، بوی بد دهان و آبسه را افزایش می دهد. التهاب لثه در دوران بارداری کاملاً متداول و شایع بوده و بیش از نیمی از بانوان باردار آن را تجربه می کنند.

کمبود کلسیم

استخوان های جنین برای رشد نیاز به کلسیم دارند و این کلسیم از بدن مادر تأمین می شود بنابراین بانوی باردار در این دوران به کلسیم بیشتری نیاز دارد. اغلب بانوان باردار حتی با وجود مصرف مکمل ها نیز از کمبود کلسیم رنج  می برند. کمبود کلسیم باعث تضعیف و از بین رفتن مینای دندان می شود که با پوسیدگی، دندان درد و نیاز به کشیدن دندان همراه خواهد بود.

تهوع صبحگاهی

در هنگام تهوع صبحگاهی اسید معده وارد دهان خواهد شد. دندان ها در معرض این اسید قرار گرفته و دچار پوسیدگی می شوند.

تغییر در رژیم غذایی

رژیم غذایی در دوران بارداری به طور طبیعی تغییر می کند. فرد به نوشیدن شیر بیشتر و مصرف مواد حاوی قند نیاز خواهد داشت. این امر باعث پوسیدگی دندان ها شده و نیاز به مراقبت بیشتر از دندان ها به منظور کنترل پوسیدگی را افزایش می دهد.

مصرف دارو در دوران بارداری

برای درمان دندان درد داروهای زیادی در دسترس می باشند اما مصرف بسیاری از این داروها در دوران بارداری توصیه نمی شود به عنوان مثال اکسی کدون می تواند باعث ایجاد نقص در جنین شود بنابراین باید برای برطرف کردن درد دندان در دوران بارداری حتماً با پزشک مشورت نموده و برای رفع عفونت نیز از آنتی بیوتیک ها استفاده نمایید.

نکته : بهتر است در دوران بارداری از انجام درمان های ترمیم و زیبایی دندان ( ایمپلنت دندان ، لمینت دندان و...) تا پایان دو ره بارداری جلوگیری شود.