در این مقاله از دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج  و تهران ما سعی داریم شما را با یکی از این روش های دندانپزشکی به نام ارتودنسی، که هم خاصیت درمانی دارد و هم می‌تواند جنبه زیبایی داشته باشد، آشنا کنیم. برای فهمیدن این که ارتودنسی چیست و چگونه انجام می‌شود، تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید. همچنین در این مقاله ما شما را با روش های انجام ارتودنسی که شکل طبیعی تری دارند، یا همان ارتودنسی طبیعی، آشنا می‌کنیم.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان ها، یک روش درمانی، زیبایی و ترمیمی دندانپزشکی است که به اصلاح وضعیت و فرم دندان ها و فک هایی که در موقعیت و محل نامناسبی قرار گرفته اند، می‌پردازد. در انجام ارتودنسی دندان ها، دندانپزشک، دستگاه های ارتودنسی که بریس های ارتودنسی نامیده می‌شوند را روی دندان های بیمار قرار می‌دهد. این دستگاه ها با وارد کردن یک فشار ثابت ملایم، دندان ها را آن قدر به مرور جا به جا می‌کنند که این دندان ها در محل مناسبی قرار بگیرند.

طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی چقدر است؟

طول دوره درمان های ارتودنسی در بیماران مختلف، متفاوت است و کوتاه یا بلندتر بودن طول این دوره درمانی، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. به طور متوسط، طول دوره درمان ارتودنسی ممکن است از شش ماه تا سه سال، در بیماران مختلف متفاوت باشد. بعضی از عوامل تعیین کننده طول دوره درمان با بریس های ارتودنسی عبارتند از:

نوع ارتودنسی

نوع ناهنجاری

شدت ناهنجاری

میزان مراقبت از بریس ها و دندان ها در طول دوره ارتودنسی

سن بیمار

آیا انجام ارتودنسی روی دندان ها، محدودیت سنی دارد؟

خیر. بیماران در هر سن و سالی که باشند، می‌توانند از مزایای درمان با ارتودنسی بهره مند شوند. اما به دلیل این که اصلاح و درمان ناهنجاری های دندان ها و فک ها در کودکان سریع تر و راحت تر انجام می‌شود، دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای انجام ارتودنسی، در سنین پایین تر و ترجیحا پیش از سن بلوغ اقدام کنید.

راه کارهایی برای انجام ارتودنسی طبیعی

وقتی سخن از ارتودنسی به میان می‌آید، تصور اکثر مردم از این درمان، بریس های زمخت فلزی است که ظاهر لبخند و دندان ها را زشت می‌کنند؛ اما امروزه روش های مختلفی برای انجام ارتودنسی روی دندان ها وجود دارد و شما مجبور نیستید تنها از بریس های بی روح و زمخت فلزی استفاده کنید. بریس هایی که در این روش ها روی دندان های شما نصب می‌شوند، ظاهر بهتری ایجاد کرده و توجه زیادی را به خود جلب نمی‌کنند. این روش های ارتودنسی طبیعی عبارتند از: