هدگیر ارتودنسی چیست؟ چه کاربردی دارد؟ برای چه کسانی استفاده میشود؟ چگونه به برطرف کردن مشکلات فک و دندان ها کمک میکند؟ قیمت آن چقدر است؟ تا کی باید از آن استفاده کرد؟ پاسخ به همه این سوالات در همین مقاله.

 

دستگاه هدگیر ارتودنسی چیست؟

هدگیر بریس، که به آن هدگیر ارتودنسی نیز گفته می شود نوعی دستگاه ارتودنسی است که از یک سو به سر و از سوی دیگر به بریس های ارتودنسی ثابت بسته میشود. متخصص ارتودنسی با کمک این دستکاه ها میتوانند مشکلات شدید عدم تراز دندان ها را اصلاح و برطرف کنند. زمانی که شخصی مشکلات جزئی یا ناهماهنگی کمی بین فک ها و دندان ها داشته باشد معمولا از این دستگاه استفاده نمیکند. اما اگر یک کودک یا نوجوانی مشکلات شدید داشته باشد از این وسایل برای کمک به اصلاح موقعیت دندان ها استفاده میشود.

این دستگاه برای چیست؟

مهمترین مشکلی که این دستگاه ها برطرف میکنند رفع مشکلات شدید بایت و مال اکلوژن است. از این بین نیز متداولترین مشکلات بایت که با کمک این دستگاه ها برطرف میشوند عبارتند از:

·         اورجت: دندان های پایین روی لب ها قرار میگیرند

·         اوربایت: جلو بودن فک بالا نسبت به فک پایین

·         آندربایت: جلو ببودن فک پایین نسبت به فک بالا

·         کراس بایت: عدم تراز صحیح دندان های بالا و پایین

نکته:

هر زمان که فک و دندانهای بالا و پایین تراز یا در هماهنگی با هم نباشند، به آن مال اکلوژن گفته می شود. و همه موارد فوق در دسته مال اکلوژن ها قرار می گیرند. بعضی اوقات بیمار حتی می تواند چندین مورد از موارد ذکر شده در بالا را داشته باشد. و کاربرد هدگیر ارتودنسی کمک به درمان این مشکلات است.

انواع هدگیر ارتودنسی کدامند؟

به طور کلی ما دو نوع هدگیر داریم:

·         هدگیر گردنی ارتودنسی با فشار به سمت بالا

·         هدگیر با اعمال فشار به سمت عقب

برای آشنایی با بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران و کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی زیبایی( ایمپلنت دندان و بریج دندان و ....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی درکلینیک مراجعه کنید