برای آشنایی با ترمیم دندان پوسیده ، با ما تا انتهای مقاله از کلینیک دندانپزشکی ترمیم و زیبایی ارتمان همراه باشید.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان آسیب به سطح دندان یا مینای دندان است. این اتفاق زمانی می افتد که باکتری های موجود در دهان شما اسیدهایی ایجاد می کنند که به مینای دندان حمله می کنند. پوسیدگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) شود، که سوراخ هایی در دندان شما است. اگر پوسیدگی دندان درمان نشود، می تواند باعث درد، عفونت و حتی از دست دادن دندان شود.

چه کسی در معرض پوسیدگی دندان است؟

مهمترین عوامل خطر پوسیدگی دندان مراقبت از دندانها و داشتن بیش از حد غذاها و نوشیدنیهای شیرین و نشاسته ای نیست. برخی از افراد بیشتر در معرض خطر پوسیدگی دندان هستند ، از جمله افرادی که :

بزاق کافی ندارند. به دلیل  مصرف داروهای خاص ، بیماری های خاص یا برخی از درمان های سرطان

فلوراید کافی استفاده نمی کنند.

نوزادان و کودکان نوپا که از پستانک ها غذا و آب می نوشند در معرض خطر پوسیدگی هستند. این باعث می شود دندان های آنها برای مدت طولانی در معرض قندها باشد.

افرادی که پیرتر هستند بسیاری از بزرگسالان مسن تر دچار لثه های عقب رفته و ساییدگی بیشتر روی دندان های خود هستند. این موارد احتمال پوسیدگی در معرض سطح ریشه دندان های آنها را افزایش می دهد.

روش های درمانی پوسیدگی دندان و حفره چیست؟

چندین روش درمانی برای پوسیدگی دندان و حفره وجود دارد. اینکه شما کدام روش درمانی را انجام می دهید بستگی به این دارد که این مشکل چقدر بد است:

درمان با فلوراید: اگر پوسیدگی دندان دارید، یک درمان با فلوراید می تواند به مینای دندان شما کمک کند تا خود را ترمیم کند.

پر کردن دندان :اگر حفره معمولی داشته باشید، دندانپزشک بافت پوسیده دندان را برداشته و سپس دندان را با پر کردن از مواد پر کننده ترمیم می کند.

عصب کشی: اگر آسیب به دندان و یا عفونت به پالپ (داخل دندان) گسترش یابد، ممکن است به عصب کشی نیاز داشته باشید. دندانپزشک شما پالپ پوسیده شده را برداشته و داخل دندان و ریشه را تمیز می کند. مرحله بعدی پر کردن دندان با پر کردن موقتی است. سپس برای تهیه پر کردن دائمی یا تاج (پوششی روی دندان) باید برگردید.

کشیدن دندان: در شدیدترین موارد، هنگامی که آسیب به پالپ دندان برطرف نشود، دندانپزشک شما ممکن است دندان را بکشد. دندانپزشک پیشنهاد می کند برای جایگزینی دندان از دست رفته بریج یا ایمپلنت تهیه کنید. در غیر این صورت، ممکن است دندان های کنار شکاف از بین بروند و نیش شما را تغییر دهند.