تقریبا هر کسی دوست دارد یک لبخند زیبا و دلربا داشته باشد. اما متاسفانه به خاطر برخی دلایل، از جمله بد شکل بودن دندان ها، هر کسی نمی تواند به چنین چیزی دست پیدا کند. و اینجاست که دندانپزشکان متخصص ترمیم و زیبایی با کمک ترفندهای مختلفی مانند لمینت دندان ، تلاش می کنند لبخندی زیبا و گیرا را به صورت افراد مختلف اضافه کنند.

لمینت چیست؟

لمینتها پوسته‌هایی با ضخامت نازکی هستند که متناسب با شکل و ویژگی های دندانی هر شخص به صورت منحصر به فرد ساخته میشوند. در ساخت این پوسته های نازک از موادی با رنگ های طبیعی و نزدیک به رنگ دندان استفاده میشود. لمینت ها را در بخش جلویی دندان ها متصل میکنند. تا مواردی مانند رنگ، ظاهر، اندازه و طول دندان ها را تغییر داده و برای فرد لبخندی گیراتر و زیباتر ساخته شود.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

·         در مرحله اول مقداری از ضخامت مینای دندان جهت آماده سازی آن تراشیده میشود.

·         بعد از تراش مینا، از دندان قالب گیری میشود تا لمینت متناسب با دندان ساخته شود

·         از لحظه تراشیدن مینا تا ساخته شدن و اتصال لمینتها، باید از یک روکش موقتی استفاده شود تا از حساسیت دندان کاسته شده و از آن محافظت شود

·         لامینت در مرحله نهایی آماده میشود و روی دندان های شخص متصل میگردد.

انواع لمینت

دو دسته کلی لمینت وجود دارد:

·         سرامیکی

·         کامپوزیتی

آیا لمینت دندان عوارض دارد؟

·         برخی از عوارض احتمالی ترمیم دندان با لمینت دندان عبارتند از:

·         ایجاد حساسیت به سرما و گرما تا مدتی بعد از درمان

·         شکسته شدن مواد تشکیل دهند

·         تغییر رنگ بخش هایی از لمینت که نزدیک به لثه است.

ملاحضات پس از لمینت دندان

بعد از هر پروسه درمانی و دندانپزشکی، شخص باید به درستی از خود مراقبت نموده و بهداشت دهان و دندان را بیش از پیش رعایت کند. در خصوص ترمیم دندان با کمک لامینت شخص باید علاوه بر رعایت اصول مراقبتی و بهداشتی، از دستگا‌ه های پیزوالکتریک جرم گیری استفاده کند.

علاوه بر این از آنجایی که تعدادی از انواع دهانشویه ها تاثیر مخربی روی لمینت دارند، بهتر است از انواع توصیه شده آن استفاده کنید.

آیا لمینت دندان میتواند جایگزین ارتودنسی دندان شود؟

اگر شخصی مشکلات شدید بایت و مال اکلوژن قابل توجهی داشته باشد، نمیتوان به هیچ عنوان از لامینت دندان برای ترمیم و تراز آن ها یا به عبارتی به جای ارتودنسی دندان استفاده کرد. اما اگر مشکلات خفیف باشند میتوان به نوعی روی لمینت به عنوان درمان حساب باز کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دانستنی های دندانپزشکی (ارتودنسی دندان، ایمپلنت دندان، و....) می توانید به سایت کلینیک فوق تخصصی دندانپزشکی ایده آل مراجعه کنید