بلیچینگ دندان در کلینیک دندانپزشکی

در کلینیک دندانپزشکی، بلیچینگ به دو صورت انجام می‌شود.

  • بلیچینگ دندان با استفاده از لیزر
  • سفید کردن دندان بدون استفاده از لیزر

این دو با یکدیگر تفاوت بسیاری ندارند و فقط با استفاده از لیزر و اشعه یو وی باعث سفید شدن دندان و بالا رفتن سرعت درمان می‌شود. در این شیوه با استفاده از مواد مخصوص از لثه‌ها حفاظت می‌کند، سپس مواد سفید کننده با غلظت بسیار بر روی دندان‌ها قرار داده می‌شودو ماده اثرگذار است و در بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال می‌شود و بعضی دیگر با استفاده از حرارت و گرما فعال می‌گردد؛ که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هزینه بلیچینگ دندان با این شیوه نسبت به روش بلیچینگ دندان در منزل تا حدودی متفاوت است.

بلیچینگ دندان در منزل

بلیچینگ دندان در منزل با سفید کننده‌های بلیچینگ در کلینیک دکتر متفاوت است. این در حالی است که در کلینیک‌ها زمان درمان یک ربع تا نیم ساعت بیمار را به نتیجه مدنظر می‌رساند، اما در منزل بین یک ماه تا سه هفته به طول می‌انجامد و همینطور نتیجه به دست آمده حدود هفتاد درصد نتیجه کلینیک است. پس در این روش هم سرعت درمان پایین است و هم نتیجه به دست آمده مطلوب نیست. پیش از بلیچینگ دندان در ابتدا به یک دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید و یک قاب و تمپ برای دندان‌های شما تهیه می‌کند؛ که مواد بلیچینگ در منزل روی آن می‌زنید؛ که بین ده تا بیست دقیقه در دهان بیمار قرار دارد و بعد از آن از دهان بیمار خارج می‌شود.

پس از بیرون آوردن مواد، باید به طور کامل شستشو داده شود. در این روش باید هر شب با توجه به میزان مواد سفیدکننده‌ها در دهان قرار گیرد.

بیشتر بدانید:

حرفه‌ای‌ترین روش سفید کردن دندان‌ها در کلینیک

حرفه‌ای‌ترین روش بلیچینگ دندان‌ها به نام زوم بلیچینگ که در حال حاضر بهترین روش بلیچینگ دندان شناخته می‌شود، است؛ اما متاسفانه در ایران با توجه به تحریم‌ها امکان پیدا کردن مواد اولیه آن دشوار است و در مکان‌هایی محدوده با تعرفه‌های قیمتی بالا انجام می‌شود؛ که تأثیر بسزایی در کیفیت کار درمان دارد.

تفاوت بلیچینگ با دستگاه زوم با بلیچینگ با لیزر

دستگاه زوم نوعی لیزر است؛ که مواد ویژه خود را دارد و نیازی نیست که در دهان بیمار قرار بگیرد. بلکه ثابت بوده و فرکانس آن با گذشت زمان زیاد می‌شود و به تدریج کم می‌شود که دلیل این کم شدن حساسیت دندان‌ها است؛ اما مدت طول درمان هر کدام یکسان است و تفاوتی با یکدیگر ندارند.

عوارض و مضرات بلیچینگ

بلیچینگ دندان به نسبت سایر خدمات دندانپزشکی عوارض بسیار کمی دارد. به طوری که تنها عارضه این درمان حساسیت دندان‌ها است؛ که از یک هفته تا یک ماه پس از درمان به طول می‌انجامد؛ که با استفاده از داروهای خاص که توسط متخصص تجویز می‌شود، می‌توان به کاهش این حساسیت کمک کرد.