کسانی که به ارتودنسی علاقمند هستند و یا به به آن نیاز دارند، معمولا سوالات زیادی در ذهنشان وجود دارد. یکی از ساده ترین سوالات این افراد، این است که “آیا ارتودنسی درد دارد؟” ما در این مقاله   از دکتر خضری بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران  به این سوال و سوالات مشابه زیر پاسخ خواهیم داد. و تلاش میکنیم اطلاعات کاملی درباره درد ارتودنسی در اختیار شما قرار دهیم.

آیا اتصال دستگاه های ارتونسی درد دارد؟

زمانی که متخصص ارتودنسی دستگاه ها را به دندان های شما متصل میکند معمولا دردی تجربه نمی کند. اما چند ساعت بعد از اتصال ممکن است درد جزئی را احساس کنید که چون برایتان تازگی دارد کمی شما را ناراحت میکند. اگر بپرسید که مدت زمان درد ارتودنسی بعد از اتصال دستگاه ها چقدر است خواهیم گفت که  این درد جزئی چند روز اول تا نهایتا بعد از 1 هفته از بین میرود اما شما میتوانید با کمک دارو به راحتی آن را فروکش کنید.

آیا وقتی سیم ارتودنسی تنظیم میشود درد دارد؟

سفت شدن دستگاه های ارتودنسی (سیم قوس دار و سایر بخش ها) تقریباً همیشه دردناک ترین قسمت درمان ارتودنسی ثابت است. بیشتر بیماران تا دو روز بعد از تنظیم بریس مختصر دردی تجربه میکنند. که با دارو و روش های دیگر به راحتی قابل درمان است.

درد ارتودنسی تا کی ادامه دارد؟

این درد مختصر و جزئی است. در درجه اول اصلا نگران آن نباشید. اما اگر میترسید خیلی ادامه دار باشد، ما به شما میگوییم که تنها موقعی که سیم تنظیم میشود آن را تجربه میکنید. تا آخرین لحظه درمان نیز ممکن است چندین بار ایین جلسه تنظیم وجود داشته باشد. اما شما همان چند جلسه اول به درد عادت می کنید.

چگونه درد راتودنسی را کاهش دهیم؟

متأسفانه، از بین بردن کامل درد ارتودنسی حین تنظیم دستگاه های ثابت کمی دشوار است. با این وجود چندین استراتژی وجود دارد که می تواند به شما در کاهش درد و به حداقل رساندن آن به شما کمک کند:

داروی ضد درد بگیرید: استامینوفن، ناپروکسن سدیم و ایبوپروفن همگی داروهای ضد درد بدون نسخه هستند که به کاهش درد ارتودنسی کمک زیادی میکنند.

براکت سرامیکی انتخاب کنید: به جای براکت فلزی از براکت سرامیکی استفاده کنید. هم جزء ارتودنسی نامرئی هستند، هم شیک هستند و هم به بافت های دهان شما آسیبی وارد نمیکنند.

به بهداشت دهان و دندان خود بیشتر برسید: همانطور که قبلاً ذکر شد ، پوسیدگی دندان می تواند منبع اصلی درد ارتودنسی باشد. با رسیدگی به موقع و موثر به بهداشت دهان و دندان میتوانید به از بین بردن و کاهش درد ارتودنسی کمک کنید.

از دستگاه های ارتودنسی ثابت خود مراقبت کنید: هرچه طول درمان شما بیشتر شود، به ناچار بیشتر درد تجربه میکنید زیرا دفعات تنظیم دستگاه شما هم بیشتر میشود. اما اگر از بریس خود به خوبی مراقبت کنید میتوانید زودتر درمان را به پایان برسانید.

به طور منظم به متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنید: هیچکدام از جلسات ویزیت را از دست ندهید.

از نگهدارنده و ریتینر ارتودنسی استفاده کنید: پس از صاف شدن دندان ها برای تثبیت موقعیتشان حتما از ریتینر و نگهدارنده استفاده کنید.