پر کردن دندان یا  یک فرآیند بسیار رایج دندانپزشکی است که شامل استفاده از مواد مصنوعی برای پر کردن و ترمیم حفرات و محل پوسیدگی دندان ها است. دندانپزشکان حین پر کردن دندان ها تمام پوسیدگی دندان یا بخش آسیب دیده آن را از بین برده و پس از تمیز کردن دندان، با موادی مثل آمالگام، کامپوزیت و … محل حفره را ترمیم و مهر و موم می کنند

چه زمانی نیاز به پر کردن دندان داریم؟

ما در مقدمه از پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اهداف و علل انجام پر کردن دندان یاد کردیم. اما، این تنها عاملی نیست که ما را به ترمیم دندان با مواد پر کننده سوق دهد. علل و عوامل زیادی وجود دارند که نشان می دهد ممکن است دندان ما نیازمند پرکردگی باشد. با مهمترین علائمی که نشان می دهد برای ترمیم دندان باید به یک دندانپزشک عمومی یا یک  دندانپزشک ترمیمی خوب  مراجعه کنید در ادامه آشنا شوید.

برای پر کردن دندان از چه موادی استفاده می شود؟

به موادگی که جهت ترمیم دندان آسیب دیده استفاده می شود اصططلاحا پر کردگی دندان می گویند. این مواد اغلب یکی از ۵ گزینه زیر هستند:

  • آمالگام
  • کامپوزیت
  • طلا
  • سرامیک یا پرسلین
  • پر کردگی موقت
  • بی حس کردن دهان

توجه به این نکته بسیار مهم است که پرکردن دندان نسبتاً ساده است و دندانپزشک شما احتمالا تاکنون صدها مورد از آن را انجام داده است.

مراحل پر کردن دندان کدامند؟

بی حس کردن دهان

اولین مرحله در پر کردن حفره دندان اعمال بی حسی است. اکثر دندانپزشکان در این مرحله دندان و لثه را با ژلی بی حس کننده شروع می کنند. ژل روی خط لثه مالیده می شود تا این ناحیه برای تزریق بی حس شود. هنگامی که ناحیه لثه بی حس شد بی حس کننده تزریقی به لثه تزریق می شود. این بی حس کننده دهان را برای مدت زمان پر کردن دندان کاملا بی حس می کند. برخی از دندانپزشکان همچنین نیتروژن اکسید  را برای بیماران و مراجعانی که مایل به بی حسی نیستند در نظر میگیرند.

آماده کردن دهان و دندان

برای اینکه دندانی که قرار است پر شود از دندان های دیگر جدا باشد، دندانپزشک از یک شیلد پلاستیکی استفاده میکند. با اینکار احتمال آسیب رسیدن به دندان های دیگر کاهش میابد و تمرکز دندانپزشک تنها متوجه دندان آسیب دیده است.  این شیلد همچنین از ورود مایعات و ذرات ریز دندان به داخل دهان و گلو جلوگیری می کند.

از بین بردن محل پوسیدگی و تمیز کردن آن

دندانی که دچار پوسیدگی شده است معمولا شامل حفره، سوراخ و تغییر رنگ است. دندانپزشک شما از یک مته، لیزر یا ابزار دیگری برای از بین بردن قسمت پوسیده دندان استفاده می کند.

پر کردن حفره

پس از برداشتن قسمت پوسیده دندان، اکنون حفره ای در دندان برجای مانده است که باید پر شود. این حفره با کمک یکی از انواع مواد پر کننده دندان که در بالا توضیح داده شد پر می شود.