پوسیدگی دندان به سست شدن و تحلیل رفتن مینای دندان ها گفته میشود که میتواند باعث درد و سایر علائم دیگری در ما شود. از مهمترین و شایعترین علل مراجعه به کلینیک های دندانپزشکی وجود پوسیدگی در بافت دندان است.

چه عواملی باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان در اثر وجود پلاک های دندانی و تولید اسید توسط باکتری ها ایجاد میشود. این مشکل ابتدا مینای دندان را درگیر میکند و کم کم به بخش های داخلی تر مثل دنتین و در نهایت پالپ دندان گسترش یافته و درد بسیار زیادی را به شخص تحمیل میکند. پوسیدگی به دندان شما آسیب می رساند و ممکن است منجر به ایجاد حفره و یا حتی مرگ دندان شما شود.

دلیل پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی هنگامی اتفاق می افتد که قندهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی ها با باکتری های موجود در پلاک روی دندان ها واکنش نشان می دهند و اسید تولید میکنند. هر بار که هر چیزی حاوی قند می خورید یا می نوشید ، این اسیدها تولیدشان بیشتر شده و به دندان حمله می کنند. درنتیجه مینای دندان کم کم توسط این اسید نرم شده و تحلیل میرود.

این اتفاقات حدودا از یک ساعت بعد از زمانی که غذا میخورید شروع میشود و همچنان به مینا آسیب میزنند. برای همین توصیه میشود که دست کم تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دندان های خود را مسواک زده یا تمیز کنید.

علائم پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه معمولا علائم آنچنان قابل توجهی ندارد و معمولا به صورت اتفاقی ممکن است حین ویزیت توسط دندانپزشک از طریق تصویر اشعه ایکس یا معاینه فیزیکی وجود پوسیدگی و حتی حفره داخل دندان تشخیص داده شود. به همین دلیل است که شما باید به طور منظم به مطب دندانپزشک خود مراجعه کنید. زیرا در همان  ابتدای پوسیدگی مانع از گسترش آن شده و اقدام به  درمان میکنند.

درمان پوسیدگی دندان چیست؟

اگر پوسیدگی خیلی جدی نباشد ، تیم دندانپزشکی تمام پوسیدگی ها را برداشته و دندان را با پر کردن ترمیم می کند. اما بعضی اوقات عصب وسط دندان آسیب می بیند. در این صورت ، دندانپزشک باید عصب را بردارد و با کمک تاج دندان یا مواد پرکننده اقدام به ترمیم دندان کند( پر کردن دندان ). اینکار معمولا توسط دندانپزشک ترمیمی خوب انجام داده میشود و مشهور به درمان ریشه یا روت کانال است. از طرفی اگر دندان آنقدر پوسیده شده باشد که قابل ترمیم نباشد ، ممکن است دندانپزشک مجبور شود دندان را خارج کند و آن را بکشد.