ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یا (Orthodontic) یک رشته کاملا تخصصی در حوزه دندانپزشکی است. متخصصان دندانپزشکی در این رشته به ترمیم و درمان موقعیت نامناسب دندان ها و فَک می‌پردازند. دندان‌های کج شده و ناصاف که در موقعیت‌های نامنظمی نسبت به هم قرار گرفته‌اند، مشکلات متعددی را برای افراد به وجود می‌آورند. در برخی از افراد، این مشکلات می‌توانند منجر به کاهش قدرت تکلم، کاهش عملکرد جویدن، مشکلات ظاهری در صورت، تمیز کردن و مسواک زدن و ... می‌شوند. در رشته ارتودنسی، متخصصان با دانش و مهارت بالا، تلاش می‌کنند که از وقوع چنین مشکلاتی پیشگیری کرده و به درمان‌شان بپردازند.

متخصص ارتودنسی کیست؟

به دندانپزشک متخصصی که با کمک دستگاه‌های مختلف ارتودنسی به درمان مشکلات عدم‌هماهنگی و عدم تراز دندان‌ها و فَک می‌پردازد، ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی گفته می‌شود. این متخصص با شناسایی مشکلات مربوط به بایت و مال‌اُکلوژِن‌های مختلف، بهترین درمان‌های ممکن را برای بیماران خود در نظر می‌گیرد. ارتودنتیست ها در نهایت با صاف کردن دندان ها و قرار دادن آن ها در موقعیت طبیعی و مناسب‌شان، لبخندی بی‌نظیر و زیبا برای افراد خلق می‌کنند

بیشتر بخوانید: راهنمای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی مشهد

تفاوت دندانپزشک عمومی با متخصص ارتودنسی

همانطور که گفته شد، ارتودنتیست در واقع یک دندانپزشک است. بنابراین تمام کارهایی که یک دندانپزشک عمومی انجام می‌دهد را، یک ارتودنتیست می‌تواند انجام دهد. اما او آموزش‌های تخصصی‌تری را پشت سر گذاشته و یک سرو گردن دانش و مهارت بیشتری در خصوص دندان ها، فک و صورت کسب کرده است. هرچند که محل کار دندانپزشک و متخصص ارتودنسی در واقع کلینیک دندانپزشکی است، اما کلینیک‌ هایشان با هم تفاوت‌هایی زیادی دارد.

دندانپزشک در یک کلینیک دندانپزشکی عادی به مراجعان خدمت رسانی می‌کند و اغلب امکانات لازم جهت انجام کارهای تخصصی‌تر را ندارد. اما محل کار یک متخصص ارتودنسی  تخصصی است. و اصطلاحا تحت عنوان کلینیک دندانپزشکی تخصصی یا حتی فوق تخصصی شناخته می‌شود.

متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

درمان‌های ارتودنسی می‌توانند تعداد زیادی از مشکلات عدم تراز دندان ها را برطرف کند و حتی از بروز مشکلات سلامتی دیگر در آینده پیشگیری کند. برخی از رایج ترین مشکلات ناصاف بودن دندان ها که یک متخصص ارتودنسی میتواند با دستگاه های مختلف مانند ارتودنسی ثابت و متحرک درمان کند عبارتند از:

  • کراودینگ دندان ها، که به معنی شلوغی دندان ها و به ریختگی آن ها است و میتواند باعث مشکل در تکلم، مشکل در مسواک زدن و جویدن شود.
  • ناهماهنگی مربوط به فک های بالا و پایین که میتواند باعث بروز درد در گوش، سر و صورت، مشکلات زیبایی و تداخل در تکلم شود. به این ناهماهنگی ها اصطلاحا مال اکلوژن گفته میشود و شامل اوربایت، آندربایت، کراس بایت، دیپ بایت، جت بایت و ... میشوند.
  • ایجاد فاصله زیادی و قابل توجه در میان دندان ها.

بیشتر بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین متخصص ارتودنسی در تهران