ونیر کامپوزیت ها با نام های  (ونیر یک جلسه ای) ، (کامپونیر) ، (ونیر های رزین کامپوزیتی)  و در بعضی موارد (باندینگ کامپوزیت) هم شناخته می شوند. لمینت نسبت به ونیرکامپوزیت روش تهاجمی تری برای برگرداندن لبخند به شمار می رود. در صورتی که دندان هایتان دچار شکستگی یا آسیب دیدگی شده است، ونیر های رزین کامپوزیت بهترین گزینه برای نصب شدن مستقیم روی دندان ها و همراه داشتن ظاهری زیبا می باشند.

ونیر کامپوزیت جایگزین محافظه کارانه تری از لمینت به شمار می رود که از جنس رزین نیمه شفاف بوده و تنها در یک جلسه توسط دندانپزشک با ظرافت روی دندان فرد نصب و محکم می شود. ونیرکامپوزیت ها متنوع تر و مقرون به صرفه تر از لمینت ها می باشند.

ونیر کامپوزیت ها به دلیل مقرون به صرفه بودن، سریع انجام شدن و داشتن ظاهری زیبا و طبیعی  در بین مردم از محبوبیت ویژه ای برخوردارند. می توان بسته به تمایل بیمار روی هر تعداد از دندان های وی کامپوزیت نصب کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. هزینه ی ساختن لبخندی زیبا با ونیر کامپوزیت، بسیار کمتر از لمینت می باشد. کامپوزیت دندان می تواند جایگزین های مناسبی برای لمینت های سرامیکی باشند و نقص های بسیاری که ممکن است شما را از داشتن لبخندی زیبا منع کند را برطرف می کنند.

مزایای ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ها مزایای متعددی دارند که مهم ترین آنها مقرون به صرفه بودنشان است. همانطور که قبل تر اشاره شد کامپوزیت نسبت به لمینت بسیار ارزان تر بوده و از آن جایی که بیشتر هزینه ها را بیمه پوشش نمی دهد و بیمار باید خودش هزینه را تقبل کند، این تفاوت قیمت بسیار اهمیت دارد. قیمت لمینت ها  اغلب متغیر است و به عوامل مختلفی بستگی دارد در حالی که قیمت کامپوزیت ها می تواند ثابت باشد.

از مزایای دیگر کامپوزیت می توان به ساخته شدن سریع آن طی یک جلسه اشاره کرد. ونیر کامپوزیت( که اکثرا به آن باندینگ کامپوزیت هم می گویند) به جای شکل گرفتن در آزمایشگاه، روی دندان شکل می گیرد. سپس رزین مستقیما روی دندان قرار گرفته و توسط دندانپزشک  شکل می گیرد. رزین شکل گرفته شده با اشعه ای شدید محکم می شود که در صورت نیاز و به درخواست بیمار ممکن است لایه های دیگر رزین نیز روی لایه ی قبلی قرار بگیرد. پس از اتمام این مرحله، رزین باید صیقل داده شود تا ظاهری طبیعی تر و شبیه تر به دندان پیدا کند. روند کامپوزیت کردن دندان کمتر تهاجمی بوده و با سرعت بالاتری انجام می گیرد.

معایب ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت ممکن است مقرون به صرفه باشد اما مقاومت لمینت را نداشته و اغلب در صورت آسیب دیدن باید تعویض شود که این خود هزینه بر است. در نهایت این هزینه ها ممکن است حتی بیشتر از هزینه لمینت های سرامیکی و یا دیگر روش ها شود. معمولا ونیرکامپوزیت بیش از دو سال دوام نمی آورند. به علاوه کامپوزیت ها بیشتر از دیگر ونیر ها مستعد لَک شدن و تغییر رنگ می باشند . این ضعف می تواند باعث شکسته شدن و افتادن کامپوزیت نیز شود. همچنین در صورتی که به دنبال لبخندی زیبا هستید باید این نکته را در نظر بگیریدکه ونیرکامپوزیت ها در مقایسه با دیگر ونیر ها از ظاهری کاملا طبیعی برخوردار نیستند.