بر اساس اینکه نوع شکستگی دندان شما به چه شکل است و کدام دندان‌ها دچار آسیب شده‌اند، متخصصان ترمیمی و زیبایی از روش‌های متنوعی برای ترمیم دندان شکسته استفاده می‌کنند. در ادامه با 7روش ترمیم دندان‌هایی که دچار شکستگی، لب پر شدگی یا ترک شده‌اند آشنا خواهید شد.

1. اتصال مجدد دندان به هم

در موارد نادر، ممکن است که متخصص ترمیمی و زیبایی دندان بتواند بخش جدا شده یا شکسته شده دندان را دوباره ترمیم کرده و به دندان متصل کند.

2. تغییر شکل دندان

اگر دندان به صورت جزئی لب پر شده باشد، می‌توان با تراش بسیار مختصر و پالیش آن، آن مشکل را برطرف کرد. این کار نیز یک روش ساده و کم هزینه برای ترمیم یک دندان شکسته یا لب پر شده است که نتایج نسبتا خوبی به دنبال دارد.

3. پر کردن دندان

اگر دندان را نتوان با روش اتصال مجدد و یا تغییر شکل دادن ترمیم کرد و آسیب وارده کمی بیشتر از حد انتظار باشد، اولین گزینه ترمیم، پر کردن دندان است. به راحتی می‌توان یک حفره یا شکستگی را با این روش ترمیم کرد. پر کردن دندان یک روش بدون درد است و بسته به نوع مواد پر کننده هزینه آن نیز متغیر است.

(جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون پرکردن دندان اینجاکلیک کنید.)

4. باندینگ دندان

متخصص ترمیمی و زیبایی دندان با کمک اتصال مواد رزین کامپوزیتی می‌تواند شکستگی یا ترک دندانی را پر کند. این مواد همرنگ دندان هستند و پس از متصل شدن به دندان، تراش داده می‌شوند تا شکل دندان به صورت طبیعی‌تر در بیاید. ترمیم با باندینگ کامپوزیت دندان می‌تواند تا 10 سال دوام داشته باشد و معمولا یک روش مقرون به صرفه است.

5. انواع ونیر دندان

ونیر دندان یک روش عالی دیگر برای پنهان کردن دندان‌های لب پر شده و ترک خورده است. ونیرها پوسته‌ها یا لایه‌های بسیار نازکی هستند که بیشتر به جهت زیبایی به سطح جلویی دندان‌ها متصل می‌شوند. لمینت دندان و ونیر کامپوزیت دو نوع ونیر مشهور هستند که نه تنها برای اصلاح طرح لبخند که برای ترمیم دندان شکسته نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

(اگر قصد اصلاح طرح لبخند خود را برای آشنایی با انواع روش های آن اینجا کلیک کنید.)

6. انله دندان

اگر یکی از دندان‌های مولر یا پره‌مولر دچار آسیب جدی شده باشد طوری که علاوه بر لبه‌های دندانی، بخش میانی سطوح جونده آن‌ها نیز دچار آسیب شده باشد، می‌توان با انله دندان، شکستگی را ترمیم کرد.

7. روکش دندان

زمانی که بخش زیادی از تاج دندان شکسته باشد به طوری که نتوان با روش‌های ذکر شده در بالا آن را ترمیم کرد، نیاز به روکش دندان پیدا خواهید کرد. برای نصب روکش دندان بخش باقی مانده دندان را تراش داده و سپس روکش را طی دو جلسه نصب می‌کنند. طی جلسه اول یک روکش موقت و طی جلسه دوم نیز روکش نهایی و مخصوص دندان شکسته شده ساخته و نصب می‌شود.